Ryanair fryser betalningar till Boeing

Michael O'Leary: Max 8-frågan är Ryanairs för tillfället största utmaning.
Ryanair fryser betalningar till Boeing - michael-oleary-700_binary_6848545.jpg

Ryanairs vd Michael O’Leary gav på bolagets stämma på torsdagen en bister prognos för när Boeings olycksmodell Max 8 kan komma att återtas i trafik, och berättade samtidigt att betalningar till tillverkaren nu frysts, enligt Bloomberg.

Branschen i stort tycker inte att det finns något överhängande säkerhetsproblem med Boeings Max 8-modell, som förolyckade 346 personer i två olyckor på kort tid i oktober 2018 och mars 2019, enligt Ryanair-vd:n Michael O’Leary. Om modellen trots det skulle stöta på så svåra problem att myndigheter inte tillåter återtagande i drift innebär det att ett ”mardrömsscenario förverkligas”.

”Det skulle vara förödande för hela industrin och resenärerna”, sade Michael O’Leary.

Totalt har världens flygbolag beställt över 5.000 plan av Max 8-modellen från Boeing, varav Ryanair står för 135 och konkurrenten Norwegian står för 110. Ryanair har nu inlett diskussioner med flygtillverkaren om kostnader som uppstått i kölvattnet av flygförbudet.

Michael O’Leary tror inte att nuvarande prognoser från Boeing, om att planen ska vara klara, omcertifierade och godkända av myndigheter i oktober, kommer att hålla.

”Jag tror vi får lägga på några månader”, sade han.

Max 8-frågan är Ryanairs just nu största utmaning, fortsatte vd:n, som räknar med att ha 30 plan av modellen i trafik under 2020.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets