SAF-Holland lägger bud på Haldex

SAF-Holland lägger bud på fordonsteknikbolaget Haldex och erbjuder 66 kronor kontant per aktie, vilket ger en värdering på cirka 3,2 miljarder kronor. Erbjudandet som enhälligt rekommenderas av Haldex styrelse kommer inte att höjas, uppges det i ett pressmeddelande.
Haldex
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Priset som erbjuds innebär en premie om 46,5% jämfört med tisdagens stängningskurs 45,05 kronor och 66% i förhållande till den volymviktade genomsnittskursen under den senaste månaden.

”Den föreslagna kombinationen av SAF-Holland och Haldex har en övertygande strategisk grund och skulle föra samman betydande know-how inom kommersiella fordon. Båda företagen passar väldigt väl ihop och har känt varandra i flera år genom strategiska samarbeten. Tillsammans skulle vi vara ännu bättre positionerade för att skapa lönsam tillväxt och driva omdaningen av sektorn genom utveckling av lösningar för elektrifiering, uppkoppling och autonom körning”, kommenterar Alexander Geis, vd för SAF-Holland.

SAF-Holland förväntar sig att sammanslagningen kommer att frigöra en synergipotential på mer än 10 miljoner euro årligen. Affären väntas bidra till vinsten per aktie från år 1 efter transaktionens slutförande.

SAF-Holland har redan förvärvat 14,1% av aktierna i Haldex, varav 9,2% från Knorr-Bremse som tidigare försökt köpa upp Haldex. Flera storägare som sitter på cirka 22,5% av aktierna har också åtagit sig att acceptera erbjudandet på vissa villkor. Acceptfristen väntas inledas den 4 juli och avslutas omkring 16 augusti.

Det är inte första gången SAF-Holland försöker köpa upp Haldex. Under 2016 lade SAF-Holland ett bud värt 94,42 kronor per aktie vilket senare återkallades. Därefter följde en segdragen budstrid mellan Knorr-Bremse och ZF Friedrichshafen om att köpa Haldex, men i slutändan blev det ingen affär. Knorr-Bremses bud var värt 125 kronor per aktie.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder