Sämre framtidstro bland handlarna

Butikshandlarnas framtidstro försämrades i december. Framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, sjönk till 88,2 i december jämfört med 96,3 i november.

Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer.

Det är framförallt butikshandlarnas tro på försäljning och framtida lönsamhet som faller i december månads Handelsbarometer.

“Framtidstron bland butikshandlarna minskar i december. Det återspeglar den tuffa omställning som pågår inom handeln, även om julhandeln ger ett välbehövligt uppsving oroar sig många för att det kommande året kan bli ett riktigt stålbad”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i en kommentar.

Både dagligvaru- och sällanköpshandeln uppvisar minskade framtidsförväntningar jämfört med förra månaden, men alltjämt ligger sällanköpshandeln på betydligt lägre nivåer än dagligvaruhandeln.

E-handlarnas framtidstro förbättrades däremot. Framtidsindikatorn steg till 111,9 i december från 100,1 i november.

“Tillväxten inom handeln sker på nätet och e-handlarna ser ljust på framtiden. Nöten som många behöver knäcka stavas lönsamhet, trots starka utsikter för försäljningen släpar tron på lönsamheten efter”, säger Karin Johansson.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här