SAS döms till kartellböter

SAS bötfälls av EU-kommissionen och ges en böter på 660 miljoner kronor. SAS kommer att överklaga beslutet.

I går kväll avslutades EU-kommissionens utredning om priskarteller för fraktflyg som inleddes i december 2005.

11 flygbolag har ingått i en priskartell och tillges böter om 800 miljoner euro, varav SAS ska betala 70,2 miljoner euro för att ha brutit mot EU:s konkurrensregler.

– Vi är högst besvikna och ifrågasätter starkt det höga bötesbeloppet, som vi inte anser stå i proportion till SAS Cargos agerande. Vi har samarbetat fullt ut med EU-kommissionen under hela utredningen. I drygt fyra års tid har vi motsatt oss EU-kommissionens syn om att vi har varit involverade i en global kartell, säger Mats Lönnkvist, chefsjurist på SAS, i ettpressmeddelande.

Idag släpper SAS sin rapport för det tredje kvartalet.

SAS böter på drygt 70 miljoner euro sänktes av kommissionen på grund av bolagets begränsade deltagande. Å andra sidan höjdes böterna med 50 procent på grund av att SAS tidigare har fällts för en kartell med Maersk Air.

Kommissionen dömde även elva andra bolag till böter, som totalt uppgick till 798,82 miljoner euro.

Fem företag sade att de inte kunde betala böter på grund av deras svåra ekonomiska läge. Men Joaquin Almunia sade att kommissionen inte godkände detta i något fall.

Air France-KLM fick högst böter för sin ledande roll i kartellen: 339,5 miljoner euro, varav 183 miljoner euro för Air France, 127 miljoner för KLM och 29,5 miljoner för dotterbolaget Martinair.

Vidare fick British Airways böta 104 miljoner euro, Cargolux (från Luxemburg) 80 miljoner euro, Singapore Airlines 74,8 miljoner, Cathay Pacific 57 miljoner, Japan Airlines 35,7 miljoner, Air Canada 21 miljoner, Quantas 9 miljoner och LAN Chile 8 miljoner euro.

Lufthansa/Swiss fick helt slippa böter eftersom flygbolaget var först att ge kommissionen information om den olagliga kartellen.

Kartellen pågick från december 1999 till februari 2006.

Kommissionen offentliggjorde inte vilka fem flygbolag som hade ansökt om nedsatt bötesbelopp på grund av oförmåga att betala böterna. Ingen uppfyllde villkoren, sade Joaquin Almunia.

Sänkningen av böterna för SAS för ringa deltagande uppgick till 10 procent. Dessutom beviljades alla bolag en minskning med 50 procent för flygningar till eller från länder utanför EES-området eftersom skadan då delvis föll utanför EES.

Ytterligare en förmildrande omständighet var att sektorns allmänna regelverk kan anses uppmuntra till prissamverkan. För detta sänkte kommissionen böterna med 50 procent.

– Det är beklagligt att så många stora flygbolag bedrev prissamverkan till skada för EU:s företag och konsumenter, sade Joaquín Almunia.

– I och med dagens beslut sänder kommissionen ett tydligt budskap till företagen att den inte tolererar karteller, fortsatte han.

Kartellen bestod av täta kontakter mellan flygbolagen, både bilaterala som multilaterala till eller från EES-området.

Ursprungligen inleddes samarbetet för att diskutera ett fast bränsletillägg per kilogram. Därefter införde kartellmedlemmarna en säkerhetsavgift och vägrade betala provision för tilläggsavgiften till kunderna, alltså speditörerna.

Sådana förfaranden strider mot EU:s konkurrensregler.

Däremot har kommissionens anklagelser om samverkan beträffande två andra tilläggsavgifter och andra fraktsatser dragits tillbaka på grund av bristande bevis.

Likaså hittade kommissionen inte tillräckligt med bevis mot ytterligare elva flygbolag och en konsultfirma som tidigare underrättats om misstankar. Dessa namngavs inte.

Totala nedsättningar av böterna var följande i fallande ordning: Lufthansa/Swiss International 100 procent, Martinair 50 procent, Japan Airlines 25 procent, LAN Chile 20 procent, Qantas 20 procent, Air France 20 procent, Cathay Pacific Airways 20 procent, KLM 20 procent, Air Canada 15 procent, Cargolux 15 procent, SAS 15 procent, British Airways 10 procent, samt Singapore Airlines 0 procent.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF