Scanias VD varnar för lågkonjunktur

Scanias VD Leif Östling varnar för att en ekonomisk kris håller på att växa fram i Latinamerika som även kan komma att få effekter i resten av världen. Utvecklingen i området under det första kvartalet var en stor besvikelse för bolaget och även i Europa väntas efterfrågan falla i år. Scania kommer dock att fortsätta skära i kostnaderna och förhoppningen om en tvåsiffrig rörelsemarginal i år är inte helt död.

Marknaden i Latinamerika blev en stor besvikelse för Scania i det första kvartalet och Leif Östling är mycket oroad för utvecklingen i regionen. Problemet är Argentinas försvar av den fasta valutakursen som landet nu ser ut att tvingas släppa. Det kan komma att utlösa en kedjeeffekt av ekonomiska problem i världen, menar han.

”Den sista bastionen håller på att falla i Latinamerika. Argentina kan inte hålla kvar sin fasta valuta, den politiken driver landet in i recession. När Argentina släpper valutan fri kommer det att påverka Brasilien och hela Latinamerika. Det kommer sannolikt även påverka många andra utvecklingsländer runt om i världen som befinner sig i en liknande situation”, sade Leif Östling vid ett frukostmöte på fredagen.

Argentinas problem har redan fått effekter för Scanias vidkommande genom den brasilianska valutans depreciering. Realen har tappat 15 procent i värde sedan årsskiftet vilket innebär ökade kostnader i motsvarande grad för Scania när de importerar delar till landet. Bolaget har redan aviserat prishöjningar i Latinamerika och kommer att fortsätta göra det tills dollarpriserna håller en rimlig internationell nivå, sade Leif Östling.

Scania har fortfarande som målsättning att lyfta sin rörelsemarginal över 10 procentsstrecket i år. Förra året missade bolaget trots ett mycket starkt fjärde kvartal precis 10 procent för helåret och i det första kvartalet i år föll marginalen till knappa 8 procent.

”Målsättningen har vi förstås kvar. 10 procent fungerar som ett riktmärke för oss och det är där vi vill ligga. Samtidigt känner jag en stor osäkerhet inför det andra halvåret i år. Det är många faktorer som kommer att påverka efterfrågan mot slutet av året. Men vi kommer att jobba hårt med att trimma kostnaderna och på så vis förbättra lönsamheten”, sade VD Leif Östling.

Scania kommer under året att avsluta 1 200 tidsbestämda kontrakt bland de anställda och effekterna från den åtgärden väntas dyka upp gradvis under året. Vid halvårsskiftet väntas cirka 40 procent av de berörda ha slutat vilket innebär att besparingseffekterna inte börjar synas förrän under andra halvåret.

Någon draghjälp från den Västeuropeiska marknaden lär Scania inte få i år. Bolagets leveranser föll med 17 procent i det första kvartalet och även resten av året kommer att utvecklas sämre än det förra.

”Vi var först ute och spådde en 10-procentig nedgång i Europa i år och nu har andra tillverkare börjat säga samma sak, det tyder väl på att det är en relativt bra prognos. Jag tror att det är den sättningen vi kommer att få se för helåret”, sade Leif Östling.

I Nordamerika reagerade lastbilstillverkarna sent på signalerna om en vikande konjunktur och stigande lager hos återförsäljarna. Det har lett till en smärre kollaps av marknaden men Leif Östling tror inte att liknande mönster kommer att upprepas i Europa.

”Vi jobbar alltid med korta leveranstider och har anpassat oss efter en lägre efterfrågan. Även våra konkurrenter har dragit ned på produktionstakten så jag tror inte att vi kommer att få en lika svår nedgång som i Nordamerika. Det finns även historiska skillnader mellan de båda marknaderna där man i USA jobbar mer med att sälja ur lager. I Europa arbetar man mer mot kundorder”, sade Leif Östling.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.