Scribona: Ny organisation – igen

Motigheterna fortsätter för Scribona. En ny omorganisation ska förbättra lönsamheten i Scribona, men frågan är om denna åtgärd räcker till.

Likt så många andra IT-distributörer hade Scribona ett motigt 1999 och det här året har börjat ännu sämre, sett till aktiekursen. Flera orsaker gjorde att både datordistributörer som Scribona och återförsäljare hade tuffa tider förra året. Dels pressades de av att datortillverkare säljer direkt till slutkund, dels avstannade hemPC-försäljningen jämfört med året dessförinnan. Dessutom fick millennieskiftet många företag att skjuta upp sina IT-investeringar.

Idag står direktförsäljningen där tillverkarna säljer direkt till slutkund för cirka en tredjedel av den svenska PC-marknaden, enligt analysföretaget IT Research. Ett exempel är amerikanska Dell som skördat stora framgångar på den svenska marknaden Och den pressen lär knappast minska – tvärtom. Även andra tillverkare ligger i startgroparna för att sälja direkt till slutanvändarna.

Strategi efter Sifo

I Scribona ingick tidigare kontorsvarukedjan Svanströms och medie- och omvärldsbevakningsföretaget Sifo. Ända sedan Scribona delade ut Sifo till aktieägarna för drygt ett år sedan har Scribona undersökt vilken strategi de ska välja. I juni köpte Scribona hälften av en av Danmarks största internetkonsulter; Proventum. Proventum ska bland annat utveckla Scribonas satsning på

e-handelslösningar. Idag säljer Scribona cirka 12 till 13 procent av sina produkter över nätet; en andel som ska öka enligt Scribona.

En omorganisation skedde i somras och i förra månaden var det alltså dags för ännu en.

För att få bukt med sin dåliga lönsamhet gjorde Scribona en omorganisation i somras. I december var det dags för ett nytt strategibyte.

Tillväxt inom Solutions

I omorganisationen från december delades verksamheten upp i tre delar: en distributionsdel där PC, skrivare och e-handelslösningar ingår, affärsområdet Brand Alliance som har hand om varumärkena, samt området Solutions med produkter som exempelvis servers och datalagringsprodukter samt tjänster kopplade till produkterna. Tillväxten ska ske framförallt inom det nya affärsområdet Solutions, idag det minsta affärsområdet. Marknaden har tagit emot förändringarna positivt och aktien steg när omorganisationen blev känd.

Idag svarar distributionsdelen för mer än 60 procent av försäljningen. År 2002 ska distribution, Scribonas lågmarginalaffär, stå för hälften och Solutions för 20 procent. När det gäller tillväxten på produkter med visst tjänsteinnehåll handlar det inte om rena konsulttjänster. Istället överväger man att öka tjänsteinnehåll som t.ex. efterföljande service.

Om Scribona ska lyckas växa snabbt nog för att nå de uppsatta tillväxtmålen, krävs förvärv och det främst inom Solutions. I slutet av december köpte Scribona därför finska Hardgroup med verksamhet inom trådlös kommunikation för logistikhantering inom bland annat handeln. Scribonas VD Örjan Håkansson tänker expandera vidare i Danmark där han ser förvärvskandidater inom Solutions.

Men Scribonas expansion sker inte bara genom förvärv, också samarbeten och avtal tror bolaget blir framtidens melodi. Exempelvis har programvaruföretaget Intentia outsourcat sin hårdvarudel till Scribona. Avtalen handlar om att rationalisera och effektivisera distributionskanalerna, men också om att knyta upp kunderna till en viss distributör. I flera fall satsar återförsäljarna mer på tjänster och konsultsidan medan distributörerna tar över hårdvarudelen från återförsäljarna.

Ljusare för PC

Att 1999 var ett mellanår för PC-branschen, är nog de flesta ense om. Detta seklets första år ser betydligt ljusare ut. Analysföretaget IT Research spår 10 procents tillväxt på PC-marknaden i år, och en återhämtning fortare än många tidigare trodde på grund av att de befarade millenniekatastroferna uteblev.

Scribona satsar på att nå en rörelsemarginal på 2,5 till 3 procent senast år 2002. Det är visserligen nästan en fördubbling av nuvarande rörelsemarginal men fortfarande lågt.

Scribonas satsning på produkter med mer tjänsteinnehåll är ett steg i rätt riktning men frågan är om bolaget lyckas uppfylla sitt mål. I takt med att datortillverkarnas direktförsäljning vinner terräng så pressas marginalerna hos distributörerna och återförsäljarna. Dessa måste hitta sin roll när marknadsförutsättningarna ändrats och e-handeln slår igenom. En del tror att e-handeln kommer att göra distributörerna överflödiga medan andra menar att e-handeln ger mellanhänderna nya möjligheter att spela en roll i värdekedjan.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF