SEB seglar för 200 Mkr
SEB väntar sig exponering i media värt minst 400 Mkr, alltså dubbelt så mycket som vad satsningen kostar under den treåriga kampanjperioden. ”Exponeringen är viktig. Kännedom är en förutsättning för försäljning”, säger Ingrid Jansson, marknadschef på SEB.
Klicka på länken till höger så får du se SEB och Investor segla med svenska ekonomijournalister från Dagens Industri, Expressen och Ekonomi24. Investor är delsponsor i Team SEB.
Värdet av vad media skriver räknas ut genom att mäta spaltmetrar i tidningar och värdera graden av positiv och negativ vinkel där SEB omnämns. Därtill görs uppskattningar av vad TV-inslag och internetexponeringar är värda.
400 Mkr i exponeringsvärden låter bra på en investering på 200 Mkr. Men bedömare menar att det finns luft i värderingen. En hel artikel som handlar om Volvo Ocean Race där SEB-båten nämns, mäts i systemet. Det är tveksamt vilket värde ett sådana omnämnande på tidningars sportsidor har.
SEBs satsning kommer också att ge en hel del spill. När SEB gav sig in i seglingsprojektet Team SEB hade banken mer aggressiva utlandsplaner än idag. Sedan dess har miljardsatsningen på en ny e-bank i England lagts i malpåse. E-bankerna i Danmark och Norge lanseras inte heller med den kraft man planerat.
Starten till Volvo Ocean Race går just i England.
”Visst hade det varit roligt med en bredare verksamhet i England. Men vi har viktiga kunder i England”, säger Ingrid Jansson.
Seglingen har särskild betydelse i Tyskland, där BFG just bytt namn till SEB, påpekar Ingrid Jansson. Målgången sker just i den tyska hamnstaden Kiel, vilket väntas få stort genomslag i tyska medier.
Men det är inte bara i England som SEB inte har någon omfattande verksamhet. Seglingen går också till Sydamerika, Sydafrika, Australien och USA, där SEB inte har särskilt många kunder.
Låskoncernen Assa Abloy däremot, som investerar 100 Mkr i på sitt båtprojekt, har en hemmamarknad i varje hamn i tävlingen.
”SEB kommer att arbeta aktivt för att förmedla historier hem till sina hemmamarknader i Norden och Tyskland från de exotiska hamnarna”, säger Jan Torstensson, projektledare för Team SEB.
SEB gör också evenemangen i hamnarna utanför SEBs hemmamarknader tillsammans med till exempel Ericsson, som är delsponsor, i en ansträngning att dela på kostnaderna.
Att ta kunder till de olika hamnarna runt jorden är en viktig del i marknadsarbetet. Totalt kommer SEB-båten att vara centrum för minst 100 kundträffar under sin treåriga kampanjperiod. Cirka 3 000 kunder kommer att ha seglat med SEB-båten.
Hela 11 000 kunder kommer att ha varit på en båtträff för att se båten, äta och dricka något och träffa SEB-representanter.
Ingrid Jansson säger att alla SEBs affärsenheter kommer att utnyttja båten i sin marknadsföring. Dels i sin annonsering, dels på kundträffar, seminarier och så vidare.
Det är tveklöst en risk att det går inflation i seglingsäventyr. Förutom Volvo Ocean Race så finns den nya trimaran-cupen Oops! Cup med 60 fots fartmonster sponsrade av Sony, Toshiba och First Hotels. Dagens Industri har sin DI Match Cup, Vision har Vision Ocean Race, nästa år är det Americas Cup och så vidare och så vidare.
Förutom att kunderna tröttnar så kommer mediernas intresse att svalna. Efter några reportage är det inte lika hett med seglingsäventyr längre.
Men det håller inte Team SEB med om.
”Nej, de som deltar i det här har tunga strategier för hur det ska utnyttjas. Det är mycket noga övervägt. Vi känner ett starkt tryck från våra affärsenheter att utnyttja båten till just kundträffar”, säger Ingrid Jansson.
Därtill kommer de interna värden som Team SEB väntas skapa.
”SEB blir visualiserat i en tävling som personalen kan samlas kring och följa under nio månader. Lagarbete och kvalitet är viktiga värden i det interna arbetet”, säger projektledare Jan Torstensson.
Volvo Ocean Race startar i Southampton, England, den 23 september. Målgång sker i Göteborg i början av juni nästa sommar.
Startfältet i Volvo Ocean Race
Team SEB, Sverige Assa Abloy, Sverige Djuce dragons, Norge Illbruck, Tyskland Nautor, Finland & Italien News Corporation, Australien Team tyco, Bermuda
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.