Sjunkande försäljning i modehandeln

Klädhandelns försäljning sjönk med 3,3 procent i december, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln sjönk med 9,7 procent.

Det visar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) Stilindex över försäljningsutvecklingen.

Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, säger i en kommentar att decemberhandeln blev en besvikelse för modehandeln. Försäljningen fram till jul var svag och mellandagshandeln gick ännu sämre.

“Mellandagsrean har minskat i betydelse och Black Friday har befäst sin roll som en viktig kampanjperiod. Det är huvudanledningen till decembers svaga utveckling. Vinterns frånvaro har också spelat en väsentlig roll för det dåliga utfallet, framför allt för skohandeln som är mer väderberoende än klädhandeln. Sporthandeln torde ha haft en mycket besvärlig decemberförsäljning av samma anledning”, säger han.

Ackumulerat under perioden januari till december sjönk klädhandelns försäljning med 1,8 procent, medan skohandeln sjönk med 4,2 procent.

“Mätt på bara den fysiska handeln blir nedgången istället runt 3 procent för klädhandeln och runt 6 procent för skohandeln. Det här är en utveckling som fastighetsägarna till slut måste ta till sig. Man bör även ha det som bakgrundsfakta i löneförhandlingarna som snart börjar”, säger Mikael Sandström.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här