Skattesmäll hotar förmånsbilägare

Regeringen vill beskatta förmånsbilister hårdare, skriver dn.se.

Enligt ett nytt förslag vill regeringen belasta förmånsbilisten för den nya fordonsskatten som bygger på förslaget bonus-malus, som innebär kraftigt höjd skatt (malus) för törstiga bilar och premie (bonus) till extremt snåla bilar. Därutöver tillkommer en skatt på värdet av trängselskatten som i dagsläget ingår i förmånsvärdet.

– Det här innebär närmare en tusenlapp mer i månaden netto för den dieseldriven XC60 med större motor eller en VW Passat med motsvarande motor, säger Ronny Svensson till dn.se.

Ronny Svensson, som bland annat har skrivit boken ”Företagets guide i tjänstebilsdjungeln”, säger till DN att den nya skatten lär få stor påverkan på valet av tjänstebilar framöver.

– I Stockholm och Göteborg där det finns trängselskatt blir det i praktiken bara elbilar och laddhybrider om man som förare ska ha rimliga kostnader, säger han till dn.se. Törstiga bilar straffas enormt.

Regeringens vill att reglerna om trängselskatt ska börja gälla från den 1 januari 2018 och de nya fordonsskatterna för nya bilar som registreras från och med den 1 juli nästa år.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.