Spelet bakom Icon-affären

Icon har känt till att den hemliga storägaren Red Valley också hade ägarintressen i konkurrenten Lost Boys sedan april i år. Diskussionerna om ett samgående mellan bolagen påbörjades så tidigt som i augusti. För att undanröja eventuella tvivel om jäv ska affären genomgå en oberoende granskning innan bolagsstämman i januari.

Icon och Lost Boys har förhandlat aktivt om ett samgående under de senaste veckorna men diskussionerna mellan bolagen inleddes redan i augusti. Det avslöjar Icongrundaren Jesper Jos Olsson som slutförde köpet av Lost Boys tidigt på torsdagsmorgonen på plats i Holland.

Icon och Lost Boys har haft samma huvudägare sedan april i år då Red Valley gjorde sin första investering i Icon. Red Valley kontrolleras av den holländska familjen Mol som sitter på en ansenlig förmögenhet. Michiel Mol är grundare och huvudägare i Lost Boys.

”När Red Valley gjorde sin första investering så pratade vi självklart med Fidessa, deras finansiella rådgivare, och de berättade för oss att de (Red Valley) hade ett antal olika intressen i branschen varav Lost Boys var ett av deras största innehav”, säger Icons VD Rens Buchwaldt.

Rens Buchwaldt säger att han träffade Michiel Mol för första gången redan under sommaren. Kort därefter ska bolagen alltså ha inlett mer strategiska diskussioner om ett framtida samgående.

Under hösten har Red Valley ökat sin ägarandel i Icon till strax under 30 procent genom att köpa aktier på börsen. Samtidigt inledde Icon planerna på en större omstrukturering för att kunna stärka kassan genom en försäljning av koncernens förlustavdrag. Denna affär stoppades dock i början på december sedan regeringen ändrat lagstiftningen på området.

Samgåendet mellan Lost Boys och Icon var av allt att döma planerad till en senare tidpunkt innan Icon tvingades avbryta skatteaffären.

”Jag tror att vi hade gjort den här affären i varje fall”, säger Jesper Jos Olsson.

Det faktum att ägarna bakom Red Valley inte har varit kända för Icons övriga aktieägare sedan tidigare och att holdingbolaget har kontrollen över alla strategiska beslut i både Icon och Lost Boys gör förhandlingssituationen minst sagt speciell. Risken för jäv är uppenbar.

Icon försvarar sig med att Red Valley formellt inte har haft någon närvaro i Icons styrelse och att en fristående granskningsman ska undersöka villkoren.

”De har inget att säga till om när förhandlingarna pågår från ett Icon-perspektiv, det är styrelsens ansvar. Vi ska också genomföra en oberoende granskning av affären för att säkerställa att alla diskussioner och detaljer är kontrollerade”, säger Rens Buchwaldt.

När köpet av Lost Boys och den föreslagna nyemissionen är genomförda någon gång i april nästa år kommer Red Valley att äga 39 procent av det nya Icon. Under transaktionsperioden kommer ägarandelen dock att vara större. Enligt Jesper Jos Olsson har Aktiemarknadsnämnden godkänt att Red Valley gör avsteg från den svenska budplikten, som normalt gäller vid en ägarandel på över 40 procent.

Red Valley ställer upp med lån till Icon under de kommande månaderna. Men bolaget väntas inte delta fullt ut i nyemissionen för att ägarandelen inte ska överstiga 40 procent.

I stället är det Fidessa Asset Management, som förvaltar delar av familjen Mols förmögenhet, som garanterar nyemissionen. Enligt Jesper Jos Olsson kommer Fidessa att placera ut ägarandelar i Icon på andra portföljer som de har under förvaltning.

Icons tillförordnade VD Rens Buchwaldt blir permanent VD i det sammanslagna bolaget Icon/Lost Boys. Icon flyttar samtidigt flera av huvudkontorsfunktionerna från Stockholm och Bryssel till Amsterdam. Noteringen på Stockholmsbörsen kvarstår som tidigare och enligt Rens Buchwaldt finns det inga planer på att byta börs eller söka en andra notering för aktien.

Affären innebär att amerikanska reklamjätten IPG tar ett steg tillbaka på ägarsidan i Icon. IPG stöder affären men det är oklart om bolaget kommer att delta i den kommande nyemissionen. Det faktum att IPG inte får någon styrelseplats i det nya Icon talar istället för att IPG är på väg att helt lämna bolaget. Därmed blir Red Valley tydligt Icons viktigaste ägare.

”Vi har letat länge efter en långsiktig stabil ägare. Nu har vi fått in en ägare som delar vår syn och finansierar verksamheten. Det är väldigt, väldigt bra för bolaget”, säger Jesper Jos Olsson.

Icon har skurit ner verksamheten väsentlig under året men är fortfarande den svenska internetkonsult som har kvar störst del av det internationella nätverket. Jesper Jos Olsson tycker att Icon i detta har en fördel när den påbörjade konsolideringen av branschen växer i styrka.

Det sammanslagna Icon/Lost Boys kommer att ha omkring 1 500 anställda i 16 länder. Integrationen mellan bolagen väntas inte medföra några större personalneddragningar.

”Vi ska jaga kunder tillsammans, inte skära ner”, säger Jesper Jos Olsson.

Lost Boys tvingades dock skära ner så sent som i november då 65 medarbetare fick besked om uppsägning. Orsaken var bristande lönsamhet. Icon/Lost Boys gör bedömningen att rörelsen ska visa positivt resultat från mitten av nästa år, det är några månader tidigare än Icons tidigare prognoser.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets