Sportevenemangen ger guldregn över branschen

EVENT Melodifestival, vinter-OS, friidrotts-EM och så förstås årets stora höjdpunkt: fotbolls-VM, det kommer att skålas i champagne och mumsas snittar som aldrig förr under 2006.

Intresset för glassiga event tycks vara på uppåtgående i näringslivet. I takt med att affärerna går allt bättre finns även pengar över till varumärkesbyggande och i dag går en allt större andel av reklam- och pr-pengarna till sponsring och events. Enligt siffror från IRM ökade omsättningen i de svenska eventföretagen med 38 procent under det tredje kvartalet i år jämfört med i fjol.

– Vi ser att sponsringen växer på Europanivå och företagen använder sig av sponsring som en plattform för att bygga evenemang på. Det är en möjlighet att möta kunderna och att visa personligheten bakom varumärket, konstaterar Jessica Bjurström, tillförordnad vd på Sponsrings & Eventföreningen som under hösten kunnat räkna in ett par nya medlemmar i veckan.

Eventhungriga svenska företag har mycket att se fram mot nästa år, speciellt i idrottsväg med bland annat vinter-OS, hockey-VM, friidrotts-EM, Scandinavian Masters, Stockholm Open och fotbolls-VM. Vid OS i Turin kommer Vattenfall, som i drygt tio år varit stor sponsor av svensk skidsport, inte att vara på plats. Däremot vid världscuptävlingarna i Åre och framför allt i Göteborg där bolaget är officiell sponsor av friidrotts-EM i augusti.

– Det blir inte varje dag kanske, men vi kommer att ha många aktiviteter i samband med friidrotts-EM. Just nu håller vi på att ta fram plattformen för det hela och i början av nästa år vet vi mer om hur många kunder det kommer att röra sig om, säger Helena Korterad, nordisk sponsorchef på Vattenfall.

Förutom skidor (både längd- och alpinlandslaget) och friidrott sponsrar Vattenfall även bland annat Kungliga Operan i Stockholm och organisationen World Childhood Foundation.

– Vi får bra respons från våra kunder. Det är svårt att mäta effekten av sponsring, men det gäller att hitta variabler som faktiskt går att mäta. Dels får vi exponering av varumärket men det handlar även om kundnytta och om att fylla varumärket Vattenfall med positiva saker, säger Helena Korterad.

Friidrotts-EM och vinter-OS i all ära, årets stora höjdpunkt i idrottssammanhang är utan tvekan fotbolls-VM i Tyskland med start den 9 juni. Efterfrågan på biljetter är enorm.

– Vi har aldrig tidigare upplevt ett så enormt tryck på biljetter. Tyskland ligger ju så nära och för en fotbollsälskare i Malmö så är det närmare att åka till Tyskland och se på fotboll än det är att åka till Stockholm. Att det sedan gått bra för landslaget bidrar förstås också till intresset, säger Svenska fotbollförbundets marknadschef Janne Larsson.

Fotbollförbundet får 8 procent av biljetterna till de svenska matcherna och den absolut största delen släpper de vidare till allmänheten och de egna klubbarna.

– Det blir inte så mycket biljetter kvar till sponsorerna. Tillgången räcker bara till våra största samarbetspartners, säger Janne Larsson.

Researrangören Steve Perryman känner också av suget efter VM-biljetter redan nu.

– Trycket på VM-biljetterna är enormt stort. Vi jobbar med det här dagligen och det är redan många privatpersoner och företag som bestämt sig att de vill åka och titta på VM. I bästa fall kommer vi att kunna hjälpa en på tjugo, säger vd Tommy Gustafsson.

Bolaget specialiserar sig på att sälja resepaket kring sportevenemang och Tommy Gustafsson kan bara instämma i att intresset från företag kring den typen av evenemang har ökat de senaste åren.

– Företag passar ofta på att kombinera ett evenemang med en konferens, kick-off eller produktlansering. För bolag i säljintensiva verksamheter är det ett sätt att motivera säljare eller möta kunder. Det är ju lättare att få upp engagemanget om man väljer ett evenemang som många är intresserade av.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets