Starka siffror för dagligvaruhandeln

Försäljningen i dagligvaruhandeln var 8,2 procent i högre i maj jämfört med samma månad året innan, enligt ett pressmeddelande från Svensk Dagligvaruhandel.
 Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent.

Den starka utvecklingen beskrivs bero i hög grad på en ökad försäljningsvolym.

E-handeln fortsatte att växa starkt i likhet med april. Tillväxten var hela 107,8 procent. Det är den högsta tillväxten sedan mätningarna av e-handelsutvecklingen drog igång i januari 2017.

”Den starka e-handelstillväxten i april var ingen engångshändelse och matförsäljningen på nätet fortsatte att slå nya rekord även i maj. E-handeln har gått från att stå för runt 10 procent av dagligvaruhandelns totala tillväxt under 2019 till mellan 30 och 40 procent under april och maj”, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

För butiker var tillväxten 5,4 procent, för hemleverans 62,9 procent och för upphämtning i butik 198,4 procent.