E-handel
E-handeln växer – apoteksvaror driver uppgången

Svenskarna klickar hem allt mer varor. Under årets första kvartal växte den digitala handeln med 9%, jämfört med motsvarande period i fjol.
Det visar Postnords färska branschrapport E-barometern.
Apotekshandeln växer starkast
Allt fler branscher uppvisar en positiv utveckling och allra starkast är apotekshandeln, vilket också har varit fallet de senaste tre åren.
I fjol växte apoteksvarornas digitala handel med 20%, och med 24% under första kvartalet i år – långt över snittet för den totala e-handeln.
Förskrivna läkemedel utgör störst del, 53%, av apotekens totala e-handelsomsättning.
Tillväxttakten inom e-handel varierar dock en hel del mellan de olika apoteken.
Störst på marknaden är nätapoteket Apotea, som växte med 15% under kvartalet, medan den fjärde största aktören Meds uppvisade en tillväxt på 29%.
Bygghandeln, som haft en pandemi-baksmälla, växte med 8%. Det är första gången sedan 2022 som byggvaror uppvisar en positiv tillväxt inom e-handel.
Trots bokrean växer inte bokhandeln
Det är faktiskt bara inom en bransch som tillväxten har varit negativ hittills i år: Böcker och media krympte med 1%.
I E-barometern pekar Postnord ut två återkommande utmaningar för branschen. Det ena är konsumenternas intresse för kärnprodukten, böckerna. Det andra deras tid för att läsa dem. Enligt en rapport från Svenska Förläggareföreningen ersätts fysiska böcker av ljudböcker i låg grad. I stället slås det fast att det är andra typer av medier som tar upp konsumenternas tid – som poddar och sociala medier.
Störst inom svensk bokförsäljning är Adlibris. Företaget uppvisade en negativ tillväxt på 3,7% inom dess digitala försäljning under första kvartalet, vilket är lägre än branschsnittet.
Läs även:
Boozt: Varnar för varulagren
Meds slår vinstrekord: ”Verkar vara en tävling om flest kvadratmeter”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.