Stenas dyrköpta miss

Sveriges dyraste fartygsinvestering liknar allt mer ett misslyckande. Sedan Stena tog leverans av det arktisklassade borrfartyget Stena Icemax har fartyget borrat efter olja i tropikerna.

Privatägda Stena Drilling drabbas av oljeprisfallet. Bolagets skrytbygge, den polarisklassade Stena Icemax som kostade nio miljarder kronor när beställningen lades år 2008, får inga uppdrag i arktiska vatten. Istället tvingas fartyget prospekteringsborra i tropikerna, i Mexikanska golfen.

Stena Icemax är en isförstärkt oljeletare. Ordervärdet på ­nybygget slutade på hela 1,25 miljarder ­USA-dollar, ­motsvarande över nio miljarder kronor. Det är dubbelt så mycket som Stena tidigare betalat för ett motsvarande normalt prospekteringsfartyg. Beställningen är samtidigt Sveriges enskilt dyraste fartygsbygge genom tiderna.

Bakgrunden till den exklusiva beställningen var att Stena hoppades att oljebolagen på allvar skulle börja leta efter olja och gas även i arktiska områden.

– 25 procent av världens oljeresurser bedöms finnas i dessa områden. Vi tror därför starkt på vårt fartyg som är speciellt fram­taget för att klara de tuffa kraven i dessa extra känsliga farvatten, sa Stena AB:s vd Dan Sten Olsson till Dagens Industri vid tiden för leveransen för två år sedan.

Bolagets plan var – och är – att kunna ta mer betalt, upp till 800 000 dollar per dag, enligt Stenas beräkningar. Men då intresset för att hyra in fartyget till polartrakterna har varit marginellt har fartyget i stället tillbringat sina första två år i den tropiska Mexikanska golfen. Där har intäkterna också varit lägre, i storleksordningen 400 000 till 500 000 dollar per dag, motsvarande hyran för ett standardborrfartyg.

Stena betalade dyrt för Icemax-fartyget också i ett annat avseende. Beställningen lades i maj 2008, bara månader innan världens finansmarknader havererade. Varv världen över dignade under beställningar och kunde ta bra betalt. I dag skulle Stena fått motsvarande fartyg för 800 miljoner dollar, enligt redarkällor, alltså en tredjedel billigare. Stenas ägare, familjen Olsson, har alltså tappat i runda slängar 3 miljarder kronor sedan fartyget levererades för tre år sedan.

Den främsta orsaken till att Stena har svårt att hyra ut Icemax-fartyget är det senaste årets oljeprisfall.

Stena Drillings vd Tom Welo avböjer att kommentera. Erik Lewenhaupt, presstalesperson vid Stenagruppen, skriver i ett mejl till Affärsvärlden:

“För Stena Drilling är de flesta enheter täckta på längre kontrakt så prisfallet har en begränsad omedelbar effekt. På sikt är det dock såklart något vi får ta med i våra beräkningar då ett utdraget prisfall kommer få oljebolag att se över sina budgetar för exploration.”

Som prenumerant kan du läsa hela reportaget om Stena Drillings feltajmade affärer här.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF