Stenbeck vinnare i dokusåpakriget
Några veckor in i höstsäsongen är dokusåpa-kampen i full gång. Hittills har TV4:s Farmen stått som den solklara vinnaren och drar en rekordpublik på i genomsnitt 1,2 miljoner tittare varje dag. Fredagsavsnitten, som innehåller seriens utröstningsmoment, väntas locka ännu större publik – i fredags låg den på 1,6 miljoner tittare.
”Uppslutningen runt Farmen har försatt mig i något av ett chocktillstånd”, säger Anna Bråkenhielm, VD för Strix.
”Tittarsiffrorna är helt outstanding, vi hade aldrig vågat tro att de skulle bli så höga. Våra egna gissningar låg på 600 000-700 000 tittare. Dessutom har programmet fått en jättepublik i Norge.”
MTG-ägda Strix, som under årets första halvår omsatte cirka 180 Mkr och gjorde en vinst på 34 Mkr, har till stor del byggt sina framgångar på doku-formaten. Förutom Farmen producerar bolaget Baren och Harem för TV3 samt Villa Medusa för Kanal 5 och Robinson för SVT. Det enda rullande dokuformat bolaget inte står bakom är Mullvaden som görs för Kanal 5 av MTV.
”Alla formaten går extremt bra. Harem har fått starkt fäste i målgruppen unga kvinnor och drar ungefär 350 000 tittare. Baren tappade cirka 30 procent första veckan eftersom det låg mot Farmen, båda sänds en halvtimme mellan 19.30-20.00, men nu har man ökat med 40 procent så nu är även TV3 nöjda och glada igen”, säger Anna Bråkenhielm.
Själv befinner hon sig på den kommersiella TV-världens egen firmafest, Mip-mässan i Cannes, där ett tiotal representanter från Strix avverkar 130 möten på fyra dagar – allt för att sälja sina svenska TV-format till resten av världen. ”Det är möten från åtta på morgonen till elva på kvällen och intresset för våra format är stort, särskilt för Harem och Farmen. Vi vet redan att vi kommer att sälja båda dem till Frankrike, även om man aldrig skriver på kontrakten härnere”, säger hon.
Den uppsluppna och lätt glamorösa stämning som brukar prägla dagarna är dock som bortblåst. Terrordåden i USA, och måndagens flygolycka i Milano, kastar sina skuggor även över TV-världen.
”Det är färre amerikaner och australiensare på plats än tidigare år, och det är ganska tung, dämpad, stämning. Under rådande omständigheter är det väl ingen som tycker det känns särskilt relevant att varken försöka pitcha, det vill säga sälja program, eller köpa.”
Dokusåporna blir fler för varje säsong som går, är det inte stor risk att vi tröttnar snart? ”Det är den ständiga frågan som även vi ställer oss, och jag frågar alla jag möter härnere samma sak. Idag frågade jag en amerikan som har många år i branschen och han svarade ’forever’. Det är klart att man kan tröttna på att se människor inlåsta ihop men så länge folk har ett behov av identifikation och intresserar sig för relationer borde det fungera. Sedan är det ju som med vilka program som helst, tittarna tröttnar om de inte görs på ett bra och högkvalitativt sätt.”
Affärsmässigt har Strix ändå alla sina ägg i en korg, hur fortskrider er egen programutveckling? ”Vi håller ögonen öppna hela tiden. Kanske kommer vi att jobba lite mer inom humor-facket framöver, men i stort sett kommer nog ’reality’-formaten att vara vår bas även fortsättningsvis.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.