Stigande vinst för Midsona

Hälsovårdsföretagets omsättning backade, men vinsten steg något för kvartalet.
Stigande vinst för Midsona - midsona-urtekram-700_binary_6848303.jpg

Midsonas nettoomsättning uppgick till 765 miljoner kronor (773), varav det avslutade försäljningsuppdraget Alpro uppgick till 2 miljoner kronor (71).

Nettoomsättningstillväxten uppgick till -1,0 procent.

Ebitda uppgick till 77 miljoner kronor (68), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 10,1 procent (8,8).

Periodens resultat uppgick till 35 miljoner kronor (32), motsvarande ett resultat per aktie på 0:77 kronor (0:70) före och efter utspädning.

Midsona tog marknadsandelar under det tredje kvartalet och försäljningen för bolagets åtta prioriterade varumärken ökade med goda 12 procent. Försäljningen för koncernen som helhet påverkades dock fortsatt negativt av det avslutade distributionsuppdraget för Alpro. Därtill tillkom råvarubrist på jordnöt och mandel.

Det skriver vd Peter Åsberg i delårsrapporten.

Han lyfter fram att Midsona resultatmässigt gjorde ett starkt kvartal, trots fortsatt motvind från valutakursutvecklingen.

”Det var främst hänförligt till den starka försäljningstillväxten för våra prioriterade varumärken, men dessutom började vårt nordiska kostnadsbesparingsprogram ge resultat”, skriver han.

Försäljningen för de åtta prioriterade varumärkena ökade sekventiellt under året, från en tillväxt på 6 procent i första kvartalet och 10 procent i andra kvartalet till 12 procent i tredje kvartalet.

”Allra bäst gick det fortsatt för Friggs, men även våra ekologiska varumärken bidrog starkt och förbättrade tillväxten från ett återhållsamt första halvår”, skriver Peter Åsberg.

Det tredje kvartalets förvärvsarbete dominerades av förvärvet av Alimentation Santé, en ledande aktör inom ekologiska och växtbaserade livsmedel i Frankrike och Spanien.

Förvärvet meddelades i början av kvartalet och slutfördes efter kvartalets slut, den 1 oktober 2019. Därefter har ett intensivt integrationsarbete tagit vid, skriver vd:n.

I början av kvartalet förvärvades också Eisblümerl, en av Tysklands ledande tillverkare av ekologiska bredbara nöt-, nougat- och chokladpålägg.

”Sammantaget gläds vi åt den underliggande försäljningsutvecklingen för våra prioriterade varumärken under kvartalet och även åt att vårt nordiska kostnadsbesparingsprogram började ge resultat. De största effekterna av programmet har vi dock fortsatt framför oss, vilket bådar gott inför kommande kvartal”, skriver Peter Åsberg.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets