Midsona: Organisk tillväxt i fokus

Midsona har ett par tuffa år i ryggen med negativ organisk tillväxt och pressade marginaler. Kassaflödet under 2023 var starkt och skuldsättningen har minskat. Nyligen presenterade koncernen nya ambitiösa finansiella mål.
Midsona: Organisk tillväxt i fokus - Midsona1
Midsonas produktportfölj utgörs både av egna och inlicensierade varumärken. Inklusive private label står egna varumärken för cirka 70% av omsättningen. Urtekram, Kung Markatta, Friggs och Naturdiet är några av bolagets prioriterade varumärken.

Midsona (7,90 kr) utvecklar, producerar och säljer produkter inom hälsolivsmedel och egenvård samt erbjuder kontraktstillverkning. Koncernens fokus är främst på ekologiska livsmedel. Bolagets produkter säljs i dagligvaruhandel, apotek och hälsofackhandel. Några välkända varumärken är Urtekram, Kung Markatta, Friggs och Naturdiet.

Stena är största ägare med 48,1% av kapitalet och 46,9% av rösterna. Peter Åsberg har varit VD sedan 2007 och äger 0,4% av kapitalet, ett innehav värt 4,5 Mkr. Tidigare Loomis-VD:n Patrik Andersson är ny styrelseordförande sedan slutet av 2022.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets