Midsona: Organisk tillväxt i fokus

Midsona har ett par tuffa år i ryggen med negativ organisk tillväxt och pressade marginaler. Kassaflödet under 2023 var starkt och skuldsättningen har minskat. Nyligen presenterade koncernen nya ambitiösa finansiella mål.
Midsona: Organisk tillväxt i fokus - Midsona1
Midsonas produktportfölj utgörs både av egna och inlicensierade varumärken. Inklusive private label står egna varumärken för cirka 70% av omsättningen. Urtekram, Kung Markatta, Friggs och Naturdiet är några av bolagets prioriterade varumärken.
Midsona
Börskurs: 7,90 kr Antal aktier: 145,4 m
Börsvärde: 1 149 Mkr Nettoskuld: 496 Mkr
VD: Peter Åsberg Ordförande: Patrik Andersson

Midsona (7,90 kr) utvecklar, producerar och säljer produkter inom hälsolivsmedel och egenvård samt erbjuder kontraktstillverkning. Koncernens fokus är främst på ekologiska livsmedel. Bolagets produkter säljs i dagligvaruhandel, apotek och hälsofackhandel. Några välkända varumärken är Urtekram, Kung Markatta, Friggs och Naturdiet.

Stena är största ägare med 48,1% av kapitalet och 46,9% av rösterna. Peter Åsberg har varit VD sedan 2007 och äger 0,4% av kapitalet, ett innehav värt 4,5 Mkr. Tidigare Loomis-VD:n Patrik Andersson är ny styrelseordförande sedan slutet av 2022.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 3 793 3 717 3 829 3 943
 – Tillväxt -2,7% -2,0% +3,0% +3,0%
Rörelseresultat 29 93 134 177
 – Rörelsemarginal 0,8% 2,5% 3,5% 4,5%
Resultat efter skatt -53 37 81 118
Vinst per aktie -0,36 0,25 0,55 0,81
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -2% 1% 3% 4%
Avkastning på operativt kapital 4% 17% 26% 33%
Nettoskuld/Ebit 17,1 4,5 2,5 1,4
P/E -21,7 31,6 14,4 9,8
EV/Ebit 56,7 17,7 12,3 9,3
EV/Sales 0,4 0,4 0,4 0,4
Kommentar: Den organiska tillväxten var -6,6% år 2023. Rörelsemarginalen exklusive engångsposter var 1,6%.

Förvärv har varit en central del av Midsonas expansionsstrategi senaste åren. I slutet av 2022 genomförde Midsona en företrädesemission på 600 Mkr för att sänka skuldsättningen. Huvudägarna Stena ökade då sin ägarandel från knappt 30 till 48%. Vid årsskiftet uppgick Midsonas nettoskuld till 496 Mkr (774) motsvarande 2,7x Ebitda (4,4).

Senaste fem åren har Midsona ökat försäljningen med 5,9% per år i snitt. Hela tillväxten har varit förvärvsdriven. Organiskt sett har försäljningen minskat fyra av fem år med runt -3% till -6% per år. Under 2021 steg omsättningen 3,9% organiskt.

År 2023 minskade försäljningen med 2,7%. Det organiska tappet var 6,6%. Avslutade distributionsavtal som omfattar licensierade varumärken bidrog med 191 Mkr år 2022. För Midsonas egna varumärken var den organiska tillväxten -3,5% jämförelsevis. Positiva valutakurseffekter bidrog med 4,0%.

Efter att Midsona presterade en rörelsemarginal på 6,9% år 2020 har marginalen varit fallande. Högre insatsvaror, energi, transportkostnader och leveransstörningar har påverkat bruttomarginalen negativt som föll från 28,1% år 2020 till 25,3% år 2023.

Sett över fem år har bruttomarginalen varit 26,4% i snitt. Medan Ebitda- och Ebit marginalen uppgått till 7,6% respektive 1,1% i snitt. Exklusive en större nedskrivning på 480 Mkr år 2022 har Ebit-marginalen varit 3,6% senaste fem åren. 2023 var rörelsemarginalen 0,8%.

Nya finansiella mål

I början av mars presenterade Midsona nya finansiella mål som gäller fram till 2027.

  • Målsättningen är att uppvisa en organisk tillväxt på 3-5% i snitt per år. Bolagets prioriterade varumärken väntas växa minst 5%. Tidigare var målsättningen 15% total tillväxt i snitt per år. Midsona kommer fokusera alltmer på organisk tillväxt och förvärv är inte längre lika prioriterat. Fokus är på att öka andelen egna varumärken som andel av koncernens totala omsättning.
  • Ebit-marginalen (före jämförelsestörande poster) skall överstiga 8% senast 2027. Förut var ambitionen att nå 12% på Ebitda-nivå. Under de senaste åren har det skiljt ungefär 4 procentenheter mellan Ebitda och Ebit så egentligen kan man säga att marginalmålet i stort sett är oförändrat.
  • Nettoskuld/justerad Ebitda skall uppgå till maximalt 2,5x. Jämfört med 3-4x tidigare. Midsona slopar även utdelningsmålet (tidigare 30% av vinsten). Fokus kommer vara på att stärka balansräkningen och sänka skuldsättning. Särskilt aktuellt nu när räntorna kommit upp senaste åren.

De egna varumärkena står för drygt 70% av intäkterna. Här är marginalerna som brukligt högre jämfört med externa (licensierade) produkter. Ekologiska produkter stod för drygt hälften av koncernens intäkter år 2023.

Dagligvaruhandeln är den enskilt viktigaste försäljningskanalen för Midsona. Att bolagets produkter får behålla sina hyllplatser/distribution i butikerna är centralt. Risken är att konsumenterna väljer butikernas egna lågprisvarumärken som exempelvis ICA Basic och Garant (Willys/Hemköp) i högre utsträckning när de får mindre pengar i plånboken och köpkraften försämras.

Ny strategi

Midsona har också lanserat en ny strategi som baseras på tre ben.

  • Minska komplexitet – Stärka positionen och driva tillväxt inom ekologiska livsmedel. Arbeta marknadsöverskridande med produktion, inköp och nyttja synergier mellan varumärken.
  • Effektiva inköp och produktion – Växa hälsovarumärken på både befintliga och nya varumärken. Koncernen kommer fokusera på lönsam organisk tillväxt på utvalda marknaden genom Midsonas tre prioriterade varumärken –  Friggs, Earth Control och Gainomax.
  • Effektiv kapitalallokering. Effektivisera värdekedjan och harmonisera sortimentet “för att utveckla erbjudande som möter marknadens behov”. Fokus är på hög effektivitet i allt från inköp och varumärkesutveckling till produktion och logistik. Konkret verkar det handla om att minska antalet leverantörer för att kunna få bättre priser och sedermera marginaler.

Ledningen har arbetat med att minska antalet produktvarianter i sortimentet vilket innebär lägre kapitalbindning och varulager. Bolaget arbetar också med korsförsäljning och att lansera framgångsrika produkter på nya marknader.

VD Peter Åsberg lyfter fram att organisk tillväxt är i fokus och att förvärv troligen inte är aktuellt det närmsta året eller till och med året. Marknaden för hälsosamma och ekologiska livsmedel är fortsatt väldigt fragmenterad. Midsona kommer börja göra förvärv igen även om det alltså inte är fokus i närtid. Midsona kan också tänka sig att avyttra produkter och/eller varumärken som “inte tillhör bolagets kärna”.

Norden är dragloket

Ser vi utvecklingen på affärsområdesnivå så har Norden presterat stabilt och är koncernens draglok med runt två tredjedelar av koncernens försäljning. Organiskt sjönk omsättningen för egna varumärken 1,6% år 2023. Inklusive avslutade distributionsavtal var det organiska tappet för affärsområdet 8,1%. Rörelsemarginalen stärktes till 6,8% jämfört med 5,8% år 2022.

Koncernens mindre affärsområden Norra Europa respektive Södra Europa har det betydligt tuffare. År 2020 presterade Södra Europa en rörelsemarginal på drygt 8%. Ifjol var rörelsemarginalen -9% jämförelsevis. Det organiska omsättningstappet för egna varumärken i Södra Europa var 6% år 2023. Affärsområdet har under slutet av 2023 omförhandlat ett större uppdrag inom kontraktstillverkning vilket väntas stärka marginalerna under kommande kvartal.

Norra Europa minskade försäljningen med 9,2% organiskt för egna varumärken. Rörelsemarginalen var -3,6% (-10,3). Marginalerna har påverkats negativt av lägre volymer och högre råvarukostnader på grund av inflationen under de senaste åren. Affärsområdets varumärke Davert hade en stark utveckling i fjärde kvartalet med 17% till tillväxt beroende på nya listningar i butiker. Under hösten 2023 genomförde Midsona ledningsförändringar i affärsområde Norra Europa.

Branschen som helhet har ett par tuffa år i ryggen. Ökad inflation och mindre pengar i plånboken för konsumenterna har drabbat Midsona som säljer ekologiska produkter där prispunkten ofta är högre.

Prognoser och värdering

I fjärde kvartalet var den organiska tillväxten -4%. För helåret 2024 skissar vi på att försäljningen med 2% till följd av avsluta distributionsavtal samt en fortsatt utmanande marknad. Kommande år skissar vi på 3% årlig organisk tillväxt.

Marginalmässigt räknar vi med 2,5% år 2024. I fjärde kvartalet var rörelsemarginalen 1,9% jämförelsevis. I slutet av prognoshorisonten skissar vi på 4,5%. De senaste femton åren har Midsona värderats till 12x den framåtblickande rörelsevinsten. Använder vi en multipel på 10x finns 30% uppsida på radarn.

Skulle Midsona vara i närheten av att nå sina finansiella mål så finns stor uppsida (optimistiskt scenario). Risken är att den negativa försäljningsutvecklingen fortsätter och att bolaget inte får ordning på lönsamheten (pessimistiskt scenario).

Livsmedelskoncernen Axfood värderas kring 18x rörelsevinsten medan Cloetta och Humble ligger på drygt 8x. Cloetta har en stor fabriksinvestering framför sig.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Midsona 0 14,4 12,3 0,4 3,5 3,0
Axfood 27 22,0 18,2 0,8 4,6 3,7
Humble Group 33 10,5 8,4 0,6 6,8 12,1
Cloetta -15 9,7 8,3 0,8 9,7 1,4
Genomsnitt 11 14,1 11,8 0,7 6,2 5,0
Källa: Affärsvärlden / Factset

De senaste åren har varit utmanande för Midsona med negativ organisk tillväxt och pressade marginaler. Råvarupriser och valutan har börjat gå i en fördelaktig riktning för bolaget vilket är positivt och borgar för en marginalförstärkning. Likaså förenkling av produktsortiment och omförhandling av avtal med låg lönsamhet.

Ökat fokus på hälsosam mat och växtbaserade produkter gynnar aktörer som Midsona. Bolaget kommer fokusera mer på organisk tillväxt framöver och mindre på förvärv. Ambitionen är att beta av skuldsättningen ytterligare innan nya förvärv kan bli aktuellt om något år.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för knappt 0,1 Mkr. Inga försäljningar finns registrerade.

Kan Midsona nå marginaler kring 5% eller mer så finns troligen fin uppsida i aktien. Turn-around bolag är knepigt då det ofta tar längre tid än vad man initialt tror. Tålmodiga investerare kan möjligen överväga en post.

Den organiska utvecklingen har varit svag senaste åren och för att Midsona-aktien skall bli bra så behöver det bli ändring på det. Rådet blir neutral.

Tio största ägare i Midsona Värde (Mkr) Kapital Röster
Stena 553,0 48,1% 46,9%
Charles Jobson 57,9 5,0% 4,9%
Tredje AP-fonden 48,7 4,2% 4,1%
Nordea Funds 34,4 3,0% 2,9%
Rune Bro Róin 27,2 2,4% 2,9%
Avanza Pension 26,3 2,3% 2,4%
Ralph Mühlrad 22,9 2,0% 2,0%
Nordanland AB 19,8 1,7% 1,7%
Nordnet Pensionsförsäkring 10,7 0,9% 1,0%
Lars-Åke Adolfsson 7,9 0,7% 0,7%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Peter Åsberg 4,5 0,4% 0,4%
Johan Wester med närstående 1,8 0,2% 0,2%
Henrik Stenqvist 0,9 0,1% 0,1%
Patrik Andersson 0,3 0,0% 0,0%
Anders Svensson 0,3 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  48,8% 47,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF