Storägarna vill sälja SOL
Kriserna avlöser varandra hos portalsatsningen Scandinavia Online. På ett år har börsvärdet som mest krympt från drygt sex miljarder kronor till 136 Mkr, som följd av att kursen tappat över 95 procent, och marknaden för breda portaler kollapsat helt. Nu har tålamodet tagit slut hos de tre största ägarna – Telia, Schibsted och Telenor – som nu är beredda att överge skeppet. Det framgår av ett pressmeddelande där de samfällt förklarar att deras aktier, som motsvarar 76 procent av kapitalet, är ute till försäljning. Bakgrunden är ”branschens strukturförändringar”, skriver bolagen.
”Marknaden för portalsatsningar har genomgått en drastisk förändring och vi anser att det bolaget nu är i behov av är en stark industriell ägare vars fokus sammanfaller med Scandinavia Onlines”, säger Eva Lindqvist, affärsområdeschef för Telia Equity.
För Telias del är fortsatt ägande uteslutet, menar hon. ”Vi har gått igenom hela vår portalstrategi och funnit att SOL inte är den typen av portal som är av intresse för oss. SOL är numera enbart en finansiell investering för vår del, det finns inte längre någon strategisk anledning för oss att vara delägare i konceptet. Fram till juni var vi dock hindrade att sälja innehavet på grund av en lock-up”, säger Eva Lindqvist.
De senaste veckorna har Telia för en intensiv dialog med de två andra huvudägarna och tillsammans har de nu anlitat ABG Sundal Collier som rådgivare i försäljningsprocessen. Vilka de själva ser som möjliga köpare eller hur mycket de räknar med att få betalt för sina respektive innehav (räknat på börsvärdet är innehavet totalt värt cirka 100 Mkr) är dock inte klart. ”Nej, men eftersom SOL är ett börsnoterat bolag kände vi ändå behov av att tala om att aktierna nu är ute till försäljning. Vi är öppna för budgivning, sedan får vi diskutera priset efter hand”, säger Eva Lindqvist.
Marknaden för SOL:s urspungliga affärsidé, en bred konsumentportal, har kollapsat fullkomligt det senaste året som följd av den minskade internetannonseringen. Parallellt har arbetet med att hitta nya intäktsmodeller gått trögt och chefsflykten från bolaget har varit ett faktum. När SOL:s tidigare VD Annika Söderberg nyligen, i slutet av september, sade upp sig, var det efter en konflikt med xxx om hur man skulle kunna ta betalt för innehållet. Sedan dess har även marknadschefen Henrik Wallén och affärsutvecklingschefen Helene Johansson lämnat Scandinavia Online.
Eva Lindqvist säger att hon inte varit i kontakt med SOL:s ledning och personal. ”Jag hoppas att de tycker det vi gör är bra, vi försöker ju nu hitta en ny, stabil ägare åt dem”, säger hon.
Varken SOL:s VD Birger Steen eller Sverigechef Pål Bruu har gått att nå för en kommentar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.