Svaga svenska spelare
Veckans tabell är ett urval av globala klädbolag, uppdelade i olika kategorier.
Slående är att den svenska trion H&M, Kappahl och MQ alla sticker ut med en mycket svag kursutveckling senaste året. Kanske är det framför allt bolags- (H&M) och marknadsspecifika (Kappahl och MQ) orsaker som tyngt dessa?
Tabellen tecknar i alla fall inte bilden av en bransch i kris på grund av ohejdad expansion av butiksyta och tuff konkurrens från e-handeln.
Som grupp kännetecknas bolagen i tabellen av starka finanser, med en förväntad nettokassa i genomsnitt vid nästa årsskifte. Dessutom är avkastningen på sysselsatt kapital generellt sett hög.
Bloomberg tecknade ändå en dyster bild av sektorn nyligen (”The Death of Clothing”), där nyhetsbyrån visade att kläders andel av privatkonsumtionen i USA halverats från 6,2 procent 1977. I dag lägger konsumenterna mer pengar på teknikprylar.
En annan trend som lyftes fram var att arbetsgivarna blivit mer tillåtande, vilket gör att allt färre behöver en separat jobbgarderob. Addera slutligen modets minskade roll, i artikeln illustrerat av att de tighta jeansen som kom 2006 fortfarande är kvar på tronen.
För utdelningsjägare är H&M tillsammans med Kappahl och MQ samt Victoria’s Secret-ägaren L Brands de klart mest intressanta aktierna. Noterbart är dock att de tre sistnämnda alla sitter med nettoskuld, medan H&M är obelånat.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.