Svenska modehandeln stiger

Försäljningen i modehandeln stiger nu från de tidigare bottennivåerna, visar siffror från Svensk Handel Stil.
Klädhandel, modehandeln
Foto: Hasse Holmberg / TT

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 26,8% i mars jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen steg med 8,8%.

Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

”Försäljningen i modehandeln återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma. Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande och siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är med andra ord fortsatt tufft”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Under 2020 summerades klädhandelns försäljningsutveckling till -19,5% och för skohandeln sjönk försäljningen med 32,4%.

Butiker och e-handel Mars 2021 Ackumulerat 2021
Kläder 26,8% -11,4%
Skor 8,8% -15,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets