Sveriges 33 hetaste företag

Visst finns det ljus i finanskrisens mörker. Vi listar de 33 hetaste, unga teknikbolagen i Sverige. Ett av dem är Spotify som tjänar pengar på att erbjuda gratis eller billig musik på nätet och har kunder över hela världen. Vilket bolag blir nästa internationella hit?

På årets 33-lista finns företag som sysslar med allt från världens första elhybrid-drivna skogsmaskin till smarta sökannonseringar på nätet. Vissa av dem har redan en omsättning på över 75 miljoner kronor. Andra har nyligen dragit igång, men har redan siktet inställt på den globala marknaden.

Klicka på länkarna nedan för att se företagspresentationerna:

Del 1: Klicka här!

Del 2: Klicka här!

För andra året i rad har Ny Teknik och Affärsvärlden valt ut några av landets mest lovande teknikföretag. Vi har granskat långt över 100 nominerade företag, och talat med många optimistiska innovatörer och entreprenörer.

Bakom snart sagt varje bolag på listan står ett riskkapitalistbolag. Vår kartläggning av deras planerade investeringar för kommande år visar på ett nytt stort orosmoln. Återväxten av konkurrenskraftiga företag är allvarligt hotad. Affärsvärlden har kartlagt hur framtiden ser ut för de stora riskkapitalbolag som ligger bakom framgångarna för de 33 teknikbolagen. Läs om det oroväckande beskedet på sid 34.

Den finansiella krisen och lågkonjunkturen har varit ett självklart ämne under många av samtalen. Det har inte bara varit gnäll.

“Vår produkt är helt rätt i kristider. Den sänker ju kostnaden för kunderna…”, har varit en vanlig kommentar.

En handfull av årets 33 uppstickare har nyligen tagit in färskt riskkapital. Det gäller bland annat Chromogenics, Xylophane och Telepo, som tillsammans fått in över 100 miljoner riskkronor bara sedan december.

Samtidigt talar flera företagsledare om vikten av att hålla nere kostnaderna det närmaste året för att slippa ge sig ut på jakt efter mer riskkapital.

“För det är svårt att få fördelaktiga villkor på riskkapital i dessa tider”, som en av de nominerade entreprenörerna uttryckte sig.

Och svårare lär det bli, om bilden av en mindre riskvillig riskkapitalbransch besannas.

_____________________________________________________________________

Så gjorde vi listan

Bolagen på listan har valts ut av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden. För att få vara med på listan ska bolaget:

* Utveckla en unik produkt eller tjänst kring en innovation.

* Ha en stor internationell potential och förutsättning att förändra spelreglerna i sin bransch.

* Vara baserat i Sverige.

* Vara max sju år (startat tidigast 2002).

* Ej vara börsnoterat.

_____________________________________________________________________

Sveriges 33 hetaste företag:

Med miljoner skäl att rekordjubla

Äntligen, ropar världens musikälskare – ett enkelt, lagligt och billigt sätt att få massor av musik till datorn. Till och med gratis för den som kan leva med annonser.

Att det är många som väntat råder det ingen tvekan om. Strax före klockan nio på kvällen den andra mars fick Spotify sin miljonte användare.

Precis som många andra företag på nätet bygger Spotify sin affär på en så kallad freemium-modell. Gratis och annonsfinansierat i basutförande, en mer avancerad och annonsfri tjänst som kostar pengar. Än så länge är fördelen med att vara betalkund inte särskilt stor.

Annonserna i gratisvarianten är inte många eller särskilt påträngande.

Men mer avancerade funktioner är på gång, finesser som ska locka fler att betala.

Gentemot annonsörerna är ett av Spotifys starkaste argument den kontrollerade miljön; att annonsörer vet i vilket sammanhang annonsen hamnar. Företaget jämför sig gärna med Youtube, där annonser kan dyka upp bredvid nästan vilken filmsnutt som helst. Hos Spotify blir precisionen i annonseringen en helt annan.

Men trots att både konsumenter och skivbolag just nu verkar ha stor tilltro till Spotifys tjänst finns givetvis utmaningar kvar. En handlar om kontroll över musiken. De första programmen som gör det möjligt att spara musiken till hårddisken har dykt upp. Hur kommer skivbolagen reagera om sådana verktyg blir enkla och får stor spridning?

Den andra handlar om konkurrensen från större företag. Om gratismusik är framtiden melodi, vad kommer exempelvis Apples Steve Jobs då att hitta på?
(Skribent: Anders Thoresson)

Spotify

Ort: Stockholm, moderbolag i Luxemburg.

Grundat: 2006.

Anställda: 70.

Omsättning 2008: Ingen uppgift.

Riskkapital: Inte offentliggjort.

Huvudägare:

Creandum, Northzone Venture Partners.

_____________________________________________________________________

Billiga solceller

Maskinerna går dygnet runt, sju dagar i veckan i Midsummers solcellsfabrik i Järfälla. På tunna band av rostfritt stål läggs skikt av koppar, indium, gallium och selen i en helautomatisk process som ger låga tillverkningskostnader.

Nästa år ska produktionskostnaden ligga under 1 dollar per watt, enligt vd Sven Lindström. Annars blir det svårt att konkurrera med solceller av kisel, det som helt dominerar marknaden i dag. Med tre kunder i Asien har Midsummer nu rullat i gång på allvar och fått sina första kommersiella intäkter. Nya maskiner är på väg in och nästa år ska produktionen skruvas upp till full kommersiell volym. För att klara det söker nu bolaget ytterligare riskkapital.
(Skribent: Lars-Anders Karlberg)

Midsummer

Ort: Järfälla.

Antal anställda: 13.

Omsättning 2008: Under 1 miljon kronor.

Riskkapital: 25 mkr.

Huvudägare: Grundarna Sven Lindström, Alf Linder, Eric Jaremalm, Göran Lombäck samt Peder Sager Wallenberg, Jane Walerud med flera externa ägare.

_____________________________________________________________________

Utmanare till bankdosan

Yubico drömmer om att sälja säkerhetslösningar för nätet till en miljard människor.

Yubico har ett alternativ till de bankdosor och smarta kort, som används för säker identifikation över nätet.

Det är en smidig lösning. Liten, lätt och ser ut som ett usb-minne. Säkerhetsnyckeln kallas Yubikey och identifierar användaren via datorns usb-ingång. Nyckeln kan användas oavsett typ av dator, operativsystem eller webbläsare och är tillräckligt säker för de flesta tillämpningar.

Tekniken baseras på öppen källkod, och kräver varken kortläsare eller nedladdning av programvara. Hittills har nyckeln sålts till 1 200 kunder – utvecklare, privatpersoner och företag.

Att efterfrågan på den här typen av produkter kommer att öka står utom allt tvivel. Allt fler företag lägger ut program och tjänster på nätet.

Bolagets utvecklingsarbete sker i Stockholm, Kalifornien och Indien. Tre patentansökningar är inlämnade. Vd Stina Ehrensvärd har ännu inga anställda, utan anlitar för tillfället 15 konsulter.

Utmaningen för Yubico blir att övertyga företagskunder att våga köpa säkerhetsnycklar från ett okänt litet nystartat företag.

Vd Stina Ehrensvärds styrka är marknadsföring och förmågan att knyta till sig viktiga kontakter. Och ambitionen är det inget fel på.

– Jag drömmer om att en miljard människor har varsin Yubikey någon gång i framtiden, säger hon.

Hon planerar för en omsättning på 10 miljoner kronor i år, med god lönsamhet.
(Skribent: Helen Ahlbom)

Yubico

Ort: Stockholm.

Antal anställda: 1.

Startår: 2007.

Omsättning 2008: Cirka 1 miljon kronor.

Riskkapital: –

Huvudägare: Grundaren.

_____________________________________________________________________

Superplåstret räddar foten

Nolabs har utvecklat ett kväveoxidplåster som ger lindring åt diabetiker. Nu siktar bolaget på en global miljardmarknad.

Smärta, sår och i värsta fall amputation. Det kan bli följden av dålig blodcirkulation i fötterna, något som drabbar många diabetiker.

– Vår unika teknik tillför kväveoxid genom huden så att kärlen vidgas och cirkulationen förbättras, säger vd Göran Beijer.

Diabetikern sätter ett plåster på foten vid läggdags och trycker sönder en vätskebubbla. Då aktiveras ett material som frigör kväveoxid i lagom dos och takt. En första studie har visat att det patenterade plåstret mer än halverar smärtan.

Om några veckor avslutas en större studie, och sedan är Nolabs redo att skala upp produktionen från dagens små serier.

Men för att industrialisera produktionen i stor skala måste företaget ta in cirka 50 miljoner kronor i nytt riskkapital. Ytterligare en utmaning är att hitta partner för att marknadsföra plåstret.

– Vi för positiva diskussioner med flera stora bolag, säger Göran Beijer.

Redan nästa år säger han att den första produkten ska lanseras. Lyckas Helsingborgsföretaget väntar en mångmiljardmarknad. Diabetes är en av de sjukdomar som ökar mest över hela världen. Om tjugo år väntas närmare 400 miljoner personer ha drabbats.

Materialet, som frisläpper kväveoxid på ett kontrollerat sätt, kan dessutom användas för att döda bakterier vid allt från nagelsvamp till tandkirurgi. Men under de närmaste åren koncentrerar bolaget sig på diabetesplåstret.
(Skribent: Charlotta von Schultz)

Nolabs

Ort: Helsingborg.

Antal anställda: 9.

Grundades: 2005.

Omsättning 2008: Inget.

Riskkapital: 60 mkr.

Huvudägare: Interlink, Thom Invest, familjen Peters.

_____________________________________________________________________

Träffar mitt i prick

När cancertumören ska strålas har Micropos Medical millimeterkoll på läget. Högre precision och färre biverkningar blir resultatet.

– Vi är som kikarsiktet på ett gevär, säger vd Tomas Gustafsson.

Patienten andas och rör på sig, magen jobbar och tarmen bubblar. Det finns många anledningar till att tumören som ska strålas inte håller sig på plats. För att vara säker på att pricka målet strålas man ofta med en marginal på två centimeter, och frisk vävnad tar stryk. Göteborgsforskarna bakom Micropos löser problemet med en radiosändare som förs in i kroppen till en punkt nära tumören. Radiovågorna som skickas ut bildar basen för ett lokalt positioneringssystem, som obönhörligt följer tumörens rörelse. Och det i realtid.

Efter strålbehandlingen tas radiosändaren ut. Det skiljer systemet från den amerikanska konkurrenten där rfid-chip ligger kvar i kroppen och gör att patienten inte längre kan undersökas med magnetkamera. Med en färsk CE-märkning i bagaget och bra kliniska resultat ger sig företaget ut på den nordiska marknaden. Nu gäller det att övertyga klinikerna om att satsa.
(Skribent: Ulla Karlsson-Ottosson)

Micropos Medical

Ort: Göteborg

Antal anställda: 4

Startår: 2003

Omsättning 2008: 0 kr.

Riskkapital: 20 mkr.

Huvudägare: Grundarna.

_____________________________________________________________________

Redan på hög höjd

Genombrottet för rymdföretaget från Uppsala kom i januari. Då sköts japanska mikrosatelliten Spritesat upp i rymden med flera viktiga system från Ångström Aerospace. Uppsalaföretagets specialitet är teknik för kompakta satellitkomponenter.

Nu jobbar ÅAC Microtec (före detta Ångström Aerospace) med att snabbt ta fram en modul för motorstyrning. Går det vägen kan den hamna i den europeiska rymdbilen som åker till Mars 2016. Nästa stora utmaning väntar nere på jordytan. Företaget vill utnyttja sitt kunnande för att också utveckla kretsar för industrirobotar, hybridbilar och liknande. Då gäller det att få ned priset per modul till en bråkdel av vad man kan ta ut i rymdbranschen.
(Skribent: Erik Mellgren)

ÅAC Microtec

Ort: Uppsala.

Antal anställda: 18.

Startår: 2005.

Omsättning 2008:

22 miljoner kronor.

Riskkapital: 5,5 mkr.

Huvudägare: Fredrik Bruhn, RP Ventures, Kalogi, UUAB.

_____________________________________________________________________

Avstamp för ny vindindustri

Uppsalaföretaget Vertical Wind vill bli Sveriges första riktiga vindkraftstillverkare. Och energibolaget Eon, som beställt fyra stycken vertikalaxlade vindkraftverk, tror att det kan gå vägen.

Vi gissar att det blir folkvandring till det annorlunda vindkraftverket, med sitt spektakulära utseende, likt en stor torkvinda med sina rotorblad som går horisontellt runt tornet som det är fäst vid.

De flesta vindkraftverk har en vertikal rotor runt en horisontell axel.

Professor Mats Leijon och docent Hans Bernhoff på institutionen för elektricitetslära vid Uppsala universitet tänkte i nya banor när de utvecklade sitt vindkraftverk med en horisontell rotor runt en vertikal axel.

-Det är helheten med vår konstruktion som är det nya – en direktdriven permanentmagnet-generator med hög verkningsgrad och som klarar stor “överlast”, säger Hans Bernhoff, vd för företaget.

Turbinen i toppen av vindkraftverket behöver varken vridbara blad eller girningsmekanism för att snurra och den direktdrivna generatorn eliminerar behovet av växellåda. Den tar upp vindens energi oavsett hur och varifrån det blåser.

Vertical Wind siktar på att bygga vindkraftverk på 1 MW och mer för stora vindkraftsparker.

I verkstaden i Uppsala tillverkas nu det första av de fyra vindkraftverk som energibolaget Eon och Falkenberg Energi beställt. I höst börjar det första byggas i Falkenberg på västkusten.

Utmaningen för Vertical Wind är att övertyga andra köpare om att de vertikala vindkraftverken är minst lika bra än de beprövade propellerverk, som den danska vindkraftsindustrin utvecklat sedan 1980-talet. Men vd Hans Bernhoff är full av tillförsikt.

-Vi har goda chanser att konkurrera med den vertikalaxlade tekniken och bli ett stort svenskt exportföretag.
(Skribent: Lars-Anders Karlberg)

Vertical Wind

Ort: Uppsala.

Antal anställda: 14.

Startår: 2002.

Omsättning: 7,7 mkr.

Riskkapital: Inget.

Huvudägare: Leijon Engineering, Bernhoff Technology, Energy Potential, Uppsala universitets utvecklings AB, 6:e AP-fonden.

_____________________________________________________________________

3d-kartor på webben

När söktjänsten hitta.se förra året lanserade sina 3d-kartor över svenska städer var det Agency 9 som hade levererat tekniken för att visa kartorna direkt i webbläsaren.

Programvaran är ett litet javaprogram som laddas in i datorn när webbsidan öppnas. Man behöver alltså inte installera något program i datorn.Nu utvecklar företaget en version som även kan användas i mindre avancerade mobiler. Då olika kartbaserade tjänster är på väg att bli stort både på webben och i mobilen kan Agency 9:s väl patentskyddade teknik bli en stor internationell framgång. Men då krävs en rejäl marknadsföring som företaget i dag inte riktigt har resurser till.

På marknaden för 3d-kartor finns giganter som Microsoft och Google. Kanske framtiden för Agency 9 är ett uppköp.
(Skribent: Jan Melin)

Agency9

Ort: Luleå.

Antal anställda: 7.

Startår: 2003.

Omsättning 2008: 2,5 miljoner kronor.

Riskkapital: 2,5 mkr.

Huvudägare: Grundarna.

_____________________________________________________________________

Olink

Utövar gudalik makt över dna och proteiner

Med molekylär ingenjörskonst dresserar Olink proteiner och dna så att forskarna kan studera biologins innersta. Den unika tekniken licensierades av flera världsledande bioteknikbolag. Nu har Uppsalaföretaget startat två dotterbolag. Ett inom teknik för dna-sekventiering som lockat såväl kund som betatestare. Det andra hjälper försvaret i flera europeiska länder

att detektera biologiska stridsmedel.

Nu gäller det att företaget lyckas

hantera alla parallella spår.

Uppsala

2004

18

15,7 miljoner kronor

10 miljoner kronor

Grundarna och privata investerare.

_____________________________________________________________________

Sensodetect

Teknik som sparar pengar och lidande

I dag saknar läkarna objektiva hjälpmedel för att ställa psykiatriska diagnoser. Sensodetect löser problemet med ett instrument som spelar upp komplexa ljudsignaler och mäter hur hjärnstammen reagerar. Då går det snabbare och säkrare att upptäcka schizofreni och adhd, vilket sparar såväl pengar som stort lidande. Den patenterade tekniken används på 20 svenska kliniker. Nu startar en Europalansering. Utmaningen är att göra metoden mer lättillgänglig.

Lund

2005

7

1 miljon kronor

8 miljoner kronor

Grundarna, Luab och affärsänglar.

_____________________________________________________________________

Attana

Genväg i utvecklingen av nya mediciner

Biosensorföretaget Attanas superkänsliga våg skvallrar om hur molekyler reagerar med varandra, och det i realtid. Det hjälper tillverkare av läkemedel att kapa de skenande kostnaderna för att utveckla nya mediciner. Med trefaldigade intäkter i ryggen och ett nystartat amerikanskt bolag har företaget tagit klivet ut på den internationella miljardmarknaden. Nu gäller det att börja sälja och förbereda för tillverkning av större serier.

Stockholm

2002

28

5,6 miljoner kronor

100 miljoner kronor

Carl Bennet AB och Östersjö Stiftelsen.

_____________________________________________________________________

Scandidos

Rätt dos

på rätt plats

Rätt dos på rätt plats. Scandidos har utrustningen som klarar att mäta stråldoser i fyra dimensioner. Nu kan de surfa på framgångsvågen för den nya cancerbehandlingen rotationsterapi, som kräver loggar över hur stråldosen sett ut för varje patient. Utmaningen är att tala om för marknaden att systemet finns. Med distributörer i 20 länder och dotterbolag i USA finns goda förutsättningar att företaget lyckas slå sig in på den tuffa medicinteknikmarknaden.

Uppsala

2002

12

Cirka 20 miljoner kronor

19 miljoner kronor

Grundarna och Innovationsfonden.

_____________________________________________________________________

Absolicon

Företaget som slår två flugor i en smäll

Genom att koncentrera solljus med reflektorer slår Absolicon (tidigare Arontis) två flugor i en smäll: gör el och värmer vatten. Tillsammans med det spanska solenergiföretaget Grupo Solar Kuantica, avslutade Absolicon nyligen sin andra installation i Sevilla i Spanien. Nu skalar Absolicon upp produktionen och lägger mer resurser på försäljning och marknadsföring.

Härnösand

Projektet startade 2002, aktiebolaget 2007

5

1,2 miljoner kronor

4 miljoner kronor

Grundare och Exoro Capital.

_____________________________________________________________________

Applied Nano Surfaces

Nasateknik till en billigare peng

Gnugga på en tunn film och halvera friktionen. Applied Nano Surfaces har utvecklat en helt ny metod för att enkelt och billigt ge bättre glid åt ytor som rör sig mot varandra. Ämnet i filmen utvecklades redan på 1960-talet av Nasa, men har hittills ansetts för dyr för industrin. Nu ska Volvo Powertrain och Scania testa tekniken i tunga dieselmotorer. Målet är att sänka bränsleförbrukningen, minska slitaget och få längre livslängd.

Uppsala

2008

5

0 kronor

2,9 miljoner kronor

Grundarna.

_____________________________________________________________________

Bioprocess Control

Sätter fart på biogasfabriker

Jing Liu, 25 procent, affärsänglarna 35 procent, de övriga grundarna 40 procent. Bioprocess Control ökar takten i biogasfabriken, ett viktigt krav för att den miljövänliga gasen ska få större spridning. Företaget har utvecklat ett nytt sorts reglersystem som övervakar allt från pH-värde till gasflöden för att kunna öka effektiviteten. I slutet av förra året öppnade företaget ett kontor i Kina. Nu jobbar Bioprocess Control på att inleda samarbeten med företag som bygger biogasanläggningar ibland annat Kina och USA.

Lund

2006

8

0,2-0,3 miljoner kronor

6 miljoner kronor

Jing Liu 25 procent, affärsänglar 35 procent och de övriga grundarna 40 procent.

_____________________________________________________________________

Chromogenics

Halvera elnotan med smart fönsterfilm

Chromogenics ligger helt rätt i tiden med sina plastfönster, som automatiskt reglerar både värme- och ljusinsläpp. Elnotan för en byggnad kan halveras med den smarta fönsterfilmen. Mitt under finanskrisen har Uppsalaföretaget nyligen tagit in 30 miljoner kronor i riskkapital. Årets utmaning är att uppföra en ny produktionslina och klara de första kommersiella leveranserna.

Uppsala

2005

18

0,2 miljoner kronor

Riskkapital 60 miljoner kronor

Industrifonden, Danska BankInvest, Innovationsbron, Uppsala universitet Holding, Volvo Technology Transfer och DuPont Ventures.

El-forest

Bränslebesparingar i den svenska skogen

El-forest har tagit fram världens första skogsmaskin med elhybriddrift. Varje hjul drivs av en elmotor som får sin kraft från batterier. De laddas i sin tur av en liten bränsleeffektiv dieselmotor och tar också vara på energin vid inbromsningar. Bränsleförbrukningen väntas minska med 25-35 procent. Volvos riskkapitalbolag Volvo Technology Transfer är största ägare. Volvo har också hjälpt till med styrsystemet, hytten och motorvalet.

Örnsköldsvik

2006

5

0,1 miljoner kronor

Hemligt

VTT, Thordab AB och Lennart Lundström.

_____________________________________________________________________

Glo

Nanotrådar som lyser upp i mörkret

Lysdioder kan bli framtidens främsta belysningskälla när glödlampan snart fasas ut. Glo, som tidigare hete Qunano, tillverkar de energisnåla dioderna till betydligt lägre kostnad än konkurrenterna. Tekniken bygger på världsledande forskning kring nanotrådar på kisel vid Nanometerkonsortiet i Lund. Inom några månader räknar företaget med att sända de första prototyperna till kund. Men den största utmaningen just nu är att ta in cirka 65 miljoner kronor kronor för att bygga en pilotfabrik.

Lund

2005

20

0

60 miljoner kronor

Provider Venture Partners och Teknoinvest.

_____________________________________________________________________

Transic

Unik halvledare väcker biljättarnas intresse

Biljättar runt om i världen frågar redan efter Transics unika halvledarkomponenter. När nästa generations elhybridbilar rullar ut på vägarna är de sannolikt försedda med Kistaföretagets komponenter av supermaterialet kiselkarbid, De tåliga halvledarna behövs för att sköta laddningen av batterierna i elhybrid-bilar och styra elmotorerna som driver hjulen.

Stockholm

2005

10

0,7 miljoner kronor

33 miljoner kronor

Industrifonden, Volvo Technology Transfer och Midroc.

_____________________________________________________________________

Xylophane

Plasten som skyddar maten

Xylophane har inte bara lyckats utveckla en miljövänlig plast av jordbruksrester. Göteborgsföretaget är dessutom ett lysande exempel på att det går att få nytt riskkapital även i kristider. Pengarna, 34 miljoner kronor kronor, ska användas för att bygga en pilotanläggning. Nu måste företaget se till att få tillverkningsprocessen att fungera. För förpackningsindustrin skriker efter den miljövänliga plasten, som skyddar mat från att bli oätlig.

Göteborg

2004

7

1 miljon kronor

40 miljoner kronor

Grundarna, SEB Venture Capital, Capricorn Venture Partners, KTH och Chalmers Capital.

_____________________________________________________________________

Animech Technologies

Gör livet lättare för maskintillverkare

Animech knoppades av från en reklamfilmsbyrå efter en miljonorder från medicinteknikjätten GE. Bolaget riktar sig till maskintillverkare som vill ersätta delar av manualen med 3d-animeringar. Med programmet framställs filmen direkt från konstruktionsavdelningens produktdata. Utmaningen blir att hävda sig mot stora konkurrenter som Adobe och Dassault.

Uppsala.

2007

12

Cirka 8 miljoner kronor

Inget

Björn Berg, Bengt-Åke Nilsson, Per Matsson och Sven Wounder.

_____________________________________________________________________

Edgeware

Server servar webb-tv

Edgeware låg redan förra året i framkant inom omårdet ip-tv-sändning till vanliga tv-apparater. Bolagets specialbyggda servrar köptes bland annat av Telia Sonera. I september blev ip-tv-jätten Alcatel-Lucent en viktig partner. Nu satsar Edgeware på en variant av sina servrar för det snabbväxande området webb-tv. Hotet är konkurrens från jättar som Cisco, Motorola och Thomson på ip-tv, eller från HP och Sun inom hårdvara för webb-tv.

Stockholm

2004

30

Ingen uppgift

90 miljoner kronor

Grundarna, Creandum och Amadeus Capital Partners.

_____________________________________________________________________

Keybroker

Sökordannonsering på ett smartare sätt

Sökordsannonsering på nätet växer snabbare än all annan marknadsföring. Keybrokers lösning hjälper företag att variera sökordsannonseringen av tiotusentals produkter. Finns det mycket av en vara i lager kan annonskampanjen automatiskt anpassas efter det. Bland sextiotalet kunder finns Elgiganten, Ikea och American Express. Google välkomnar den svenska lösningen – än så länge. Dagens konkurrenter heter I-crossing och Advertising.com.

Stockholm

2005

32

77 miljoner kronor

63 miljoner kronor

Investor Growth Capital och grundarna.

_____________________________________________________________________

Nanoradio

Strömsnålt nätverk

Förra året lanserades de första mobilerna med den lilla, strömsnåla wlan-kretsen från Kistaföretaget Nanoradio. Bland annat i en mobil från Samsung och en från Sony Ericsson. I år räknar bolaget med att intäkterna minst tiofaldigas. I takt med att marknaden för de strömsnåla wlan-kretsarna växer hårdnar dock konkurrensen, och jättar som Broadcom, TI och Marvell lär trappa upp sina ansträngningar på det här området.

Kista

2004

63

Cirka 5 miljoner kronor

Cirka 400 miljoner kronor

Nordic Venture Partners, Ferd, Industrifonden, Innovacom ochTeknoinvest.

_____________________________________________________________________

Peerialism

Effektivare överföring av tv och video på nätet

När explosionen av rörliga bilder tynger internet vill Peerialism hjälpa tv-bolag och bredbandsoperatörer att effektivisera transporten av tv och video över nätet. Företagets hybridlösning utnyttjar så kallad peer-to-peer-teknik så att användarnas datorer bidrar med sändningskapacitet. Första kunden ska starta i april med ett system som klarar 10 000 tittare. Lösningen är listig men inte unik – en rad andra företag är på samma spår.

Stockholm

2007

12

Cirka 7 miljoner kronor

Inget

Grundare.

_____________________________________________________________________

SP Devices

Teknik för världens alla mobiltelefoner

Ad-omvandlare används i alla möjliga elektronikprodukter där man behöver förvandla analoga insignaler till digitala ettor och nollor. SP Devices avancerade signalbehandling gör omvandlingen snabbare och strömsnålare, alternativt billigare. Tekniken används i dag i viss dyr utrustning, men företaget hoppas att den kommer att finnas i alla världens mobiler. Enligt företaget är lösningen i särklass, men håller omvandlartillverkarna med? Nåja, jätten TI är samarbetspartner.

Linköping

2004

20

Cirka 5 miljoner kronor

30 miljoner kronor

SEB Venture Capital och grundarna (Per Löwenborg, Håkan Johansson, Ulrik Lindblad, Patrik Thalin).

_____________________________________________________________________

TAT

Het grafik till din mobiltelefon

Efter succén med Iphone tvivlar ingen längre på gränssnittets betydelse för en mobils framgång. Det talar för TAT, The Astonishing Tribe. Malmöföretagets teknik för avancerad grafik i mobiler är nu väl etablerad. På kundlistan finns bland andra Sony Ericsson, Nokia och Google. Även konsultföretag som Teleca använder TAT:s teknik för att hjälpa sina kunder.

Malmö

2002

140

Ingen uppgift

86 miljoner kronor 2007

Grundarna.

_____________________________________________________________________

Telepo

Smart kommunikation på företaget

Telepo fördubblade omsättningen på sin programvara förra året. Produkten riktar sig till företag som vill att de anställda ska kunna komma åt samma kommunikationstjänster oavsett apparat eller nätverk. Med 49 miljoner kronor kronor i nytt riskkapital ska Telepo etablera sig utanför Norden. Årets utmaning blir att fortsätta den snabba tillväxten, men nu med lönsamhet.

Stockholm

2003

38

49 miljoner kronor

89 miljoner kronor

Accel Partners och Kreos Capital.

_____________________________________________________________________

Tracab

Släpper inte Zlatan ur siktet

Med Tracabs hjälp kan fotbollsfans skaffa sig järnkoll på hur Zlatan rör sig på fotbollsplan. Med Saabs teknik för målsökande missiler samlar Tracab in information om var spelarna befinner sig under matcher. Tracab jobbar nu med att också kunna dokumentera spelarnas kroppsrörelser – åt vilket håll de var vända och vilken fot de sköt med. Bolaget söker uppdrag i alla Europas största ligor och fler kunder i spelbranschen.

Stockholm

2004

25

Cirka 20 miljoner kronor

Cirka 70 miljoner kronor

Hego, Saab och Provider Venture Partners.

_____________________________________________________________________

Twingly

Sprider bloggarna

Med Twinglys teknik kan ett företag länka från sin webbplats till bloggar som skriver om företagets produkter, tjänster eller artiklar. Bland kunderna finns bland andra Ica, Lindex, DN och tyska Handelsblatt. Nästa steg är att utveckla tjänster som enskilda användare också är beredda att betala för.

Linköping

2006

10

1,9 miljoner kronor (2007/2008)

10 miljoner kronor

Grundarna.

_____________________________________________________________________

Videoplaza

Smarta annonser för webb-tv

Webb-tv växer kraftigt, men måste också bli lönsam. Videoplaza var tidigt ute med teknik för klickbar reklam mitt i videoklipp. Bolaget ligger i framkant med sitt system för annonsbokning, presentation och annonsmätning – och det går lätt att koppla till valfri videospelare. Videoplaza har avtal med bland annat Kanal 5, TV4, Bonnier Tidskrifter, DN, Sydsvenskan samt en brittisk kund. Tekniken är dock inte unik och annonsjättar som Double Click kan komma i kapp.

Stockholm

2007

10

Ingen uppgift

5 miljoner kronor

Grundare och Creandum.

_____________________________________________________________________

Visiarc

Datorlika mobiler får en hjälpande hand

De datorlika mobilerna blir bara fler och vassare. Visiarc hakar på trenden och har just premiärvisat tjänsten “Mobile Documents” som tycks orka vad som helst inom e-post och tunga bilagor. Med några få klick kan man bland annat zooma in bilder och enstaka sidor i pdf- och powerpoint-dokument, samt bifoga tunga filer. Tekniken är patentsökt, men det behöver inte hindra jättar som Google och Apple att försöka utveckla något liknande.

Stockholm

2002

3

0,2 miljoner kronor (2007/2008)

Nej

Grundare.

_____________________________________________________________________

Diamorph

Effektivt misstag

Ett misslyckat experiment vid Stockholms universitet, resulterade i världens hårdaste glas. Det kan användas i rullningslager till vindkraftverk, för att förstärka knäleder och som slitskydd i pumpar. För Diamorph gäller nu att gå från pilotskala och testorder till industriell produktion på kommersiella villkor.

Stockholm

2003

2,8 miljoner kronor

33 miljoner kronor

Grundare och privata investerare.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.