Telia slopar avgiftshöjning

Telia backar från sina planer på att höja priset på fast telefoni. Post- och telestyrelsen anser att det inte finns någon orsak för bolaget att höja sina priser. Telia är dock inte främmande för att redan nästa år försöka höja sina priser på nytt. Aktien föll 8 procent på beskedet.

Telia gick i slutet av augusti ut och aviserade att bolaget skulle höja sina priser för fast telefoni med närmare 30 procent, eller 35 kronor i månaden för privatpersoner och 28 kronor för företag. Totalt räknade Telia med att höja vinsten med 1,5 miljarder kronor per år på höjningen.

EU rekommenderar medlemsländerna att använda en ny modell för beräkning av kostnaderna i samband med att teleoperatörerna höjer sina priser. Beräkningsmodellen baserar sig på en uppskattning av framtida kostnader. I Sverige gäller dock fortfarande den gamla beräkningsmodellen som baserar sig på de historiska kostnaderna som bolaget haft. De kalkylmodeller som Telia använt sig av underkänner PTS och anser därmed att Telia beräknar sina kostnader på ett felaktigt sätt.

Post- och telestyrelsen har använt sig av den beräkningsmodell som tidigare användes, den där man använder sig av historiska data. Med den visar det sig att de prisökningar som Telia velat genomföra inte går att motivera. Under de diskussioner som Telia och Post- och telestyrelsen haft har Telia insett att PTS skulle säga nej till en prishöjning. PTS skulle nästa vecka lägga fram en rapport där de tog ställning i frågan.

Telia valde därför att i dag gå ut och meddela att bolaget alltså drar tillbaka sin aviserade prishöjning. Detta är något som PTS uppskattar.

”Vi har haft olika uppfattning, nu får vi ta en fortsatt diskussion om hur vi ska använda modellen för att beräkna kostnader. Det är så här tillsynsverksamhet går till”, säger Mikael Grape, enhetschef på PTS.

På Telia är man dock inte glada över att ha behövt backa från sina aviserade prishöjningar.

”Vi hade behövt få teckning för ökade kostnader och utveckling av telenätet. Pengarna hade bland annat gått till att bygga ny kapacitet för både telefoni och datatrafik”, säger Michael Kongstad, kommunikationsdirektör på Telia.

Telia vill nu sätta sig ner med andra teleoperatörer samt PTS och reda ut hur kostnadsmodellen ska tillämpas när parterna räknar ut bolagets kostnader. Telia anser, naturligtvis, att det är viktigt att parterna har en samsyn så att de inte hamnar i samma situation igen.

Telia räknar med att de kan ha kommit fram till detta i mitten av nästa år. Därefter är Telia inte främmande att på nytt lämna in en ansökan om att höja priserna.

”Vi vill höja priset, det är ingen hemlighet. Vi får se vad processen leder till, men vi är inte främmande från att höja priset på nytt”, säger Michael Konsgstad. De kunder som har fått en räkning där de nya avgifterna använts kommer att få kompensation på nästa teleräkning, enligt Telia.

På Stockholmsbörsen blev reaktionen på Telias besked en nedgång för aktien på 8 procent till 47,90.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.