Teslas aktie nära brytpunkt – Musk kan få kontroversiell mångmiljardbonus

Värdet på Teslas aktie, inför Wall Streets öppning på onsdagen 538 dollar, närmar sig brytpunkten för ett börsvärde som utlöser den första delen av en omtvistad och kontroversiell gigantbonus värd motsvarande 50 miljarder dollar - nära 500 miljarder kronor.
Teslas aktie nära brytpunkt – Musk kan få kontroversiell mångmiljardbonus - elon-musk-700_binary_6984335.jpg

Om Teslas börsvärde uppgår till 100 miljarder dollar och behåller denna värdering – som uppnås vid kursen 554:80 dollar – under ett halvår så har vd:n och grundaren Elon Musk rätt till utbetalningar till ett värde av 3,3 miljarder kronor.

Den utbetalningen är dock bara en bråkdel av värdet på Elon Musks eget aktieinnehav i biltillverkaren: Hans 18,9-procentiga andel värderas till 18,3 miljarder dollar eller motsvarande 173 miljarder kronor.

Nästa milstolpe nås om marknadsvärdet når 150 miljarder dollar och därefter med intervaller på 50 miljarder dollar upp till 650 miljarder dollar samt tilläggsmål om omsättnings- och marginalökning under en tioårsperiod.

Bonusprogrammet klubbades på årsstämman 2018 och ersatte vd:ns vanliga lön, bonus och aktieersättning med löften om större utbetalningar om vad som kallades ”exceptionellt höga mål” nåddes. Programmet har försvarats med att Elon Musk måste stanna som vd hos Tesla för att bonusrätten ska vara giltig.

För att låsa upp hela paketet, som alltså är värt nära motsvarande 500 miljarder dollar om samtliga milstolpar uppnås, krävs att Teslas börsvärde är 650 miljarder dollar eller mer stabilt under ett halvår under perioden fram till slutet av 2028, att Teslas årliga omsättning år 2028 uppgår till 175 miljarder dollar från nuvarande omkring 24 miljarder dollar samt att den underliggande vinsten kommer upp till 14 miljarder dollar från nuvarande 2 miljarder dollar.

Teslas börsvärde kom med 88 miljarder dollar att segla förbi General Motors (49 miljarder) och Fords (37 miljarder) gemensamma börsvärde under förra onsdagen, vilket uppmärksammades i kontrast till elbilstillverkarens totala försäljning om 24 miljarder dollar kontra General Motors 138 miljarder dollar eller Fords 144 miljarder dollar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG