Traton vinstvarnar för helåret – Scania bromsar sin produktion

Tuffa marknadsförhållanden gör att fordonstillverkaren Traton sänker sin prognos för helåret 2025. Samtidigt sänker Scania sin produktionskapacitet.
traton
Tratons och Scanias VD Christian Levin. Foto: Traton

Scania-ägaren släpper även siffror för första halvåret 2025, vilka var i linje med förväntan.

För 2025 sänks prognosen för intäkterna, och Traton väntar sig nu en tillväxt om -10 till 0 procent (tidigare -5 till +5).

Den justerade rörelsemarginalen väntas nu bli 6-7 procent (tidigare 7,5-8,5 procent).

I en kommentar till utsikterna skriver Traton att de är behäftade med osäkerhet på grund av den amerikanska handelspolitiken. Bolaget väntar sig även en nedgång för den nordamerikanska lastbilsmarknaden (>6 ton).

“De främsta orsakerna till detta är osäkerheter kring USA:s tullpolitik, den fortsatt svaga ekonomiska situationen i Europa och växande utmaningar i Brasilien, vilket sammantaget leder till en större försiktighet hos kunderna än väntat.”

Ökad orderingång

Q2-siffrorna var ungefär i linje med förväntningarna.

Omsättningen sjönk 6,3 procent till 21 906 miljoner euro (23 387).

Rörelseresultatet blev 1 258 miljoner euro (2 065), med en rörelsemarginal på 5,7 procent (8,8).

Justerat rörelseresultat blev 1 371 miljoner euro (2 121), med en justerad rörelsemarginal på 6,3 procent (9,1).

Traton rapporterar en ökad orderingång på 11 procent till 139 599 fordon under första halvåret 2025. Trots det minskade den totala fordonsförsäljningen med 4 procent till 153 086 enheter.

Lastbilsförsäljningen föll med 8 procent till 121 308 enheter, medan bussförsäljningen ökade kraftigt med 28 procent till 16 718 fordon. Försäljningen av MAN TGE-skåpbilar steg med 2 procent till 15 060 enheter.Andelen eldrivna fordon (exklusive skåpbilar) ökade till 0,9 procent, jämfört med 0,4 procent samma period i fjol.

“Under första halvåret 2025 levererade våra varumärken ett stabilt resultat trots utmanande förhållanden. Mot bakgrund av den pågående osäkerheten på marknaden intar kunderna en försiktig hållning. Tratons varumärken anpassar sig i enlighet med detta. Som ett svar på den svaga efterfrågan har International Motors tagit bort det andra skiftet i sin produktionsanläggning i Mexiko, där lastbilar av klass 8 tillverkas. Scania har ytterligare reducerat sin globala produktionskapacitet”, uppger Michael Jackstein, CFO och CHRO för Traton.

Traton, MEUR H1-2025 H1-2024 Förändring
Nettoomsättning 21 906 23 387 -6,3%
Bruttoresultat 4 376 5 026 -12,9%
Bruttomarginal 20,0% 21,5%
Rörelseresultat 1 258 2 065 -39,1%
Rörelsemarginal 5,7% 8,8%
Justerat rörelseresultat 1 371 2 121 -35,4%
Justerad rörelsemarginal 6,3% 9,1%
Nettoresultat 712 1 336 -46,7%
Resultat per aktie, EUR 1,42 2,67 -46,8%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.