Trivs i kulisserna
Om det är någon som verkar utan att synas så är det Investors kommunikationschef Stefan Stern. Nu slutar han på investmentbolaget och i den vevan lämnar han även bolagets ledningsgrupp. Efter fem år på Investor ska han bli senior rådgivare på konsultbasis, bland annat åt sfärens stiftelse Wallenberg Foundations, som han ska bistå med analysarbete i samhällsfrågor, rådgivning i strategiska frågor och annan omvärldsbevakning.
– Jämfört med det operativa arbetet så blir det mer tid för strategisk rådgivning. Det blir också en friare roll där jag får möjlighet att arbeta bredare dels vad gäller sfären, men också utanför, säger han.
Stefan Stern var tidigare stabschef och biträdande partisekreterare i Socialdemokraterna. När det stod klart att han skulle börja sin nya tjänst på Investor sommaren 2013 följde rubriker som ”Påläggskalv inom S blir lobbyist för Wallenbergarna”. Skiftet kom dessutom samtidigt som en debatt rasade där flera framstående socialdemokrater lämnade politiken till förmån för näringslivet. Själv tycker han att det är bra med den typen av rörlighet.
– Det finns ibland en misstänksamhet om vad som sker i näringslivet och en oförståelse i näringslivet för hur politiken fungerar. Min roll är inte sällan att förklara logiken på den politiska arenan. Men vi måste förstå varandra: Sverige är ett litet land och vårt välstånd är beroende av att näringslivet kan växa.
Mellan toppjobben i politiken och näringslivet var Stern vice vd för Silver Life, som ägnar sig åt privat äldreomsorg. Även det första jobbet inom politiken handlade om dessa frågor. I Ingvar Carlssons (S) regering var han informationsansvarig på Socialdepartementet och svarade ständigt på frågor som rörde vård, skola, omsorg och transfereringssystemen. Som privatperson försvarar han i dag existensen av privata välfärdsbolag.
– Varje år betalar vi in 1 600 miljarder kronor i skatt i Sverige. Ungefär 900 miljarder kronor av detta skickas tillbaka av det offentliga till privata företag som kan bistå samhället med att utföra tjänster på en offentlig marknad. Detta är den svenska modellen – alltsedan Erlanders tid – som vi ska värna om.
Under sina fem år på Investor har han blivit varse hur snabbt det mediala landskapet har förändrats, där etablerade mediehus har fått konkurrens av sociala medier. Det nya mediala landskapet påverkar företagen, men politiken än mer, anser Stern.
– Politik är kortsiktig medan företagande är mer långsiktigt, vilket jag tror beror på att politiken har blivit mediestyrd och försöker anpassa sig till medias rytm, där varje dag ska vinnas eller förloras.
Varför slutar du som kommunikationschef nu?
– Jag har länge eftersträvat att styra min tid åt mer strategisk rådgivning. Jag kom in som senior advisor och jag föredrar den rollen, nu kan jag dessutom rikta mig bredare i näringslivet. I dialog med vd Johan Forssell kom vi överens om en ny roll.
Att verka i kulisserna är någonting som Stefan Stern har gjort i hela sitt yrkesliv. I en Aftonbladet-artikel från 2008 kallas Stefan Stern för Socialdemokraternas osynlige superstrateg, han pekas också ut som avgörande för den dåvarande alliansen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
– Jag har alltid beskrivits som ”mannen bakom”, och det är en roll jag trivs med även om jag inte räds mediescenen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.