Trögt för samarbete mellan Scania och Volkswagen

Det är snart ett år sedan Volkswagen gick in och tog röstmajoriteten i Scania. Men ännu har bolagen inte kommit fram till några konkreta samarbetsplaner. Samtidigt verkar det som om Volvo och Volkswagen har svårt att komma överens om priset på den Scania-post som alla väntar att Volvo skall sälja.

Det är nu exakt två år sedan Volvo gjorde sitt misslyckade inhopp i Scania. Scanias VD Leif Östling befann sig på lastbilsmässan i Tyskland, samma mässa som han är på idag, när han fick chockbeskedet om att konkurrenten Leif Johansson hade lagt ett fientligt bud.

Sedan sade EU:s konkurrensmyndighet nej till en fusion mellan de båda svenskarna och i stället hoppade Volkswagen, som länge lurat i buskarna, in i Scania. Volkswagen hade tidigare uttryckt ett starkt intresse för Scania, chefen Ferdinand Piesch ville ha ett komplett utbud av tunga och lätta fordon.

Volkswagen är i första hand en personbilstillverkare men har även en del lastbilsförsäljning i Latinamerika. Ett par år tidigare diskuterade Scania och Volkswagen att de tillsammans skulle utveckla en ny lastbilsmodell i mellanklassen, men det blev aldrig något.

Efter Volkswagens köp av 34 procent av rösterna och 18 procent av kapitalet i Scania påbörjades åter diskussioner om potentiella samarbetsområden. Men efter tio månader har ännu inte mycket hänt.

”Vi för en del diskussioner på högsta nivå, men ingenting är klart ännu”, säger Ulf Söderström, presschef på Scania.

Varför tar det sådan tid? ”Jag upplever inte att det gör det. Det förs diskussioner och så snart vi har något konkret kommer vi att informera om det.”

Inom vilka områden kan samarbete bli aktuellt? ”Inom inköp, logistik och basteknologi inom förbränningsteknik.”

Måste Volkswagen öka sitt ägande i Scania för att det ska bli några konkreta samarbeten?

”Nej det är inte alls någon förutsättning. Det viktiga är att ett eventuellt samarbete är till gagn för alla aktieägare.”

När Volkswagen klev in var det hela tiden underförstått att bolaget på sikt skulle öka sitt ägande i Scania, eller ta över hela bolaget. Framförallt sitter alla och väntar på att Volvo skall sälja sina aktier till Volkswagen. Men Volkswagen har inte haft någon brådska.

”De små synergier som finns kan Volkswagen få ut med nuvarande ägarposition. Och de har egentligen bara sagt att de kan tänka sig att öka på några års sikt”, säger Oscar Stjerngren, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Varken Volvos VD Leif Johansson eller Volkswagens VD Ferdinand Piesch har någon rolig situation. Johansson vill bli av med aktierna och Piesch vill köpa, men inte på så höga nivåer som i våras.

Volkswagen-chefen, tillika ordförande i Scania, köpte Scaniaaktier för 370 kronor styck och när nu kursen ligger på 220 känner han sig kanske lite olustig. Samtidigt vill Leif Johansson, som betalade 315 kronor per aktie, åtminstone se till att Volvo inte tvingas sälja alltför billigt. Eftersom affären dröjer har parterna uppenbarligen svårt att komma överens om priset.

”Piesch vill troligen vänta in en nedgång i marknaden i Europa, då blir det lättare att få ned priset”, säger Anders Bruzelius, fordonsanalytiker på Carnegie. Om Volvo och Investor vill ha en industriell köpare till Scania finns det inte så många andra än Volkswagen att välja på, möjligen Fiat. Ett annat alternativ för Leif Johansson om han inte kommer överens med Piesch om priset på Scaniaposten är att han helt enkelt delar ut bolaget till Volvos aktieägare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets