Världens största fotbollsklubbar rasar i varumärkesvärde

Coronakrisen får världens största fotbollsklubbars värde att rasa.
Världens största fotbollsklubbar rasar i varumärkesvärde - vienna-reyes-Zs_o1IjVPt4-unsplash

Påverkan från pandemin har lett till att de 50 högst värderade fotbollsklubbarna har tappat närmare 751 miljoner euro i varumärkesvärde, enligt den senaste rapporten från Brand Finance Football Annual. Det rapporterar SBC News.

Real Madrid är fortsatt världens högst värderade fotbollsklubb sett till varumärke med en värdering på cirka 1,42 miljarder euro. Klubben uppskattas dock ha tappat cirka 14 procent i värde jämfört med i fjol. Rivalen Barcelona ligger nu endast sex miljoner euro bakom Real Madrid.

I England har Premier League-klubben Manchester United fått se sitt varumärkesvärde minska med 143 miljoner euro. Klubben har även petats ned till en tredjeplats av Barcelona mätt i värdering.

Liverpool har å andra sidan har ökat värdet av sitt varumärke efter sportsliga framgångar och övertar fjärdeplatsen från Manchester City.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.