”Vi ska vitalisera 75-åringen”
Det är prövningarnas tid för teknikkonsulten Rejlers aktieägare. De senaste åren har omsättningen visserligen stigit stadigt genom förvärv, men samtidigt har bolaget brottats med sjunkande lönsamhet – rörelsemarginalen var i fjol en procent jämfört med 8,8 procent 2011. Dessutom har nettoskulden ökat, flera nyemissioner har genomförts sedan 2010 och utdelningen strypts sedan två år tillbaka. Aktien har retirerat med närmare 40 procent de senaste tre åren och handlas för närvarande på nivåer runt 53 kronor.
Som om inte detta vore tillräckligt har branschkonkurrenterna sprungit ifrån Rejlers. Både ÅF och Sweco har haft en positiv utveckling med ökad försäljning, stabil lönsamhet och högt förtroende från aktiemarknaden – deras börskurser har ökat med 58 respektive 72 procent de senaste tre åren.
Omständigheterna kunde alltså ha varit gynnsammare för Rejlers färske vd Viktor Svensson som den 22 februari gjorde sin första arbetsdag på bolagets huvudkontor i Stadshagen i centrala Stockholm. Som efterträdare till Peter Rejler, som väntas bli styrelseordförande efter årsstämman senare i vår, är hans uppgift att få slut på kräftgången, öka effektiviteten i organisationen och göra bolaget lönsamt igen. I mitten av mars, drygt tre veckor efter tillträdet, är Affärsvärlden på plats för en intervju med en kostymklädd Viktor Svensson.
– Jag har precis börjat hitta här på kontoret. Första veckan var intensiv. Bara att lära sig alla nya system och lösenord tar tid. Nu känns det bättre, säger han när vi har slagit oss ned i ett mötesrum i ett av bolagets tre våningsplan.
Hans framtoning är entusiastisk och samlad, men hans vardag är just nu stressig. Han befinner sig mitt uppe i en intern ”roadshow” där han besöker en del av bolagets regionala och lokala kontor i Sverige, Finland och Norge, som är teknikkonsultens huvudmarknader. Syftet med detta är att han ska bilda sig en uppfattning om verksamheten, göra en grundlig analys och sedan vidta åtgärder för att förbättra den operationella effektiviteten. ”Någon gång till sommaren”, berättar han, ska en ny strategi presenteras som ska ta bolaget ur svårigheterna.
– Jag ska börja med att lyssna på bolaget, eftersom jag är övertygad om att svaren finns i organisationen. Sedan ska vi börja en förändringsresa för att vända den negativa trenden, som jag märker har satt sig lite i väggarna i bolaget. Vilket inte är konstigt. Om ett fotbollslag sjunker i serien påverkar det givetvis spelarna, säger Viktor Svensson.
Bolaget grundades 1942 i Småland av ingenjören Gunnar Rejler och har genom årtiondena vuxit till en av landets tongivande teknikkonsulter. Bolaget börsnoterades 2003, men fortfarande är familjen Rejler storägare vid sidan av exempelvis Lannebo Fonder och Didner & Gerge. Inledningsvis var Rejlers främst verksamt inom utbyggnaden av elnätet i Sverige, men efterhand har verksamheten expanderat. I dag säljer de ett brett spektrum av tekniska konsulttjänster till kunder inom branscher som bygg, energi, industri och infrastruktur. I korthet innebär det bland annat att de tar hand om olika former av byggprojekt – inte sällan från förstudie till genomförande. Det kan handla om införandet av effektivare processer eller produkter inom den tillverkande industrin eller om nybyggnation av fastigheter.
Den svenska marknaden stod för drygt hälften av fjolårets omsättning på 2,5 miljarder kronor. Det är också där som bolaget har haft problem de senaste åren, bland annat till följd av lägre efterfrågan från gruv- och kärnkraftsindustrin. Rejlers har anlagt moteld genom att 2016 lansera ett åtgärdsprogram. Sedan dess har en del olönsamma verksamheter avvecklats eller reducerats samtidigt som antalet regionkontor har minskats från nio till fem för att sänka kostnaderna. Ändringarna har gett viss effekt. Förra året förbättrades rörelsemarginalen något i Sverige och landade på 3,3 procent – men alltjämt långt under koncernmålet på 8 procent. Även Rejlers norska verksamhet, som i fjol omsatte 840 miljoner (medräknat it-affärsområdet Embriq vars intäkter på 519 miljoner i huvudsak härrör från Norge), är en mindre smickrande historia. Lönsamheten har pressats under en längre tid på grund av effektivitetsproblem i några större telekomuppdrag – förra året hamnade rörelsemarginalen på minus 8 procent. Goda nyheter saknas dock inte. I Finland har marknadsförhållandena förbättrats och i fjol var rörelsemarginalen 6,3 procent, alltså den klart bästa prestationen inom Rejlers. Hur lyder då Viktor Svenssons initiala analys av situationen? Under intervjun framkommer åtminstone två områden som ska vara i centrum den närmaste tiden. Det ena handlar om ”affärsmannaskapet”. Rejlers har lagt mycket fokus på att sälja, men för lite på att tjäna pengar på det de säljer, enligt Viktor Svensson. Därtill finns en spretighet i organisationen.
– Jag vill att organisationens chefer ska ha klara mål att arbeta efter och ett starkt mandat för att ta sig dit. I dag är ansvaret lite för utspritt bland flera chefer. Jag vill att deras prestation när det gäller att uppnå de fastställda målen tydligt mäts och följs upp.
Rejlers har minst sagt varit ett köpglatt bolag de senaste åren, vilket har varit det huvudsakliga bidraget till omsättningstillväxten. Sedan 2015 har de förvärvat sammanlagt tretton verksamheter. Viktor Svensson vill hädanefter ägna mer uppmärksamhet åt att effektivisera de interna processerna och strukturerna, snarare än att fortsätta på den intensiva förvärvsresan.
– Det är läge att stanna upp och titta på hur vi ska utveckla helheten i bolaget. Vi ska se vilka synergier som finns, vad vi ska satsa på och vad vi eventuellt behöver sälja, om någonting inte passar in. Visst, dyker det upp ett spännande case kanske vi utvärderar ett förvärv. Men fokus ska ligga på hur vi utför vår affär, säger han.
När Viktor Svensson utsågs till vd för Rejlers innebar det också att han började om från start – åtminstone ur ett perspektiv. Teknikkonsulten omsätter nämligen lika mycket i dag som branschkonkurrenten ÅF gjorde i början på 00-talet när Viktor Svensson anställdes inom bolaget, som då hette Ångpanneföreningen. Att han skulle komma att göra karriär inom teknikkonsultbranschen var långtifrån självklart när han var ung. Han växte upp i ett villaområde i skånska Bjärred med en mamma som var grundskollärare, en pappa som jobbade inom Handelsbankens företagsdel och en yngre bror, som i dag arbetar på Nordea. Som liten drömde Viktor Svensson om att bli fotbollsproffs, men i tonåren gav han upp ambitionerna och snöade i stället in på aktier – delvis influerad av sin ekonomiintresserade pappa.
Efter ekonomlinjen på gymnasiet läste han till civilekonom vid Blekinge tekniska högskola. Vid det laget, i tidiga tjugoårsåldern, hade han börjat handla i aktier och fascinerades av att analysera bolag, konstruera portföljer och lokalisera potentiella kursvinnare. En gång blankade han en substantiell mängd aktier i trafiksäkerhetsföretaget Autoliv – varefter aktiekursen steg. Därmed förlorade han en stor portion av sina besparingar som student, pengar som han hade kämpat ihop genom att extraknäcka på Burger King.
– Det gick helt åt skogen. Men det var en viktig lärdom. Man ska sitta på aktierna ett tag. Jag tror inte på daytrading, utan på långsiktighet, säger Viktor Svensson och tillägger att han än så länge inte har införskaffat några aktier i Rejlers.
Efter civilekonomexamen jobbade han i fem år som reporter på då MTG-ägda Finanstidningen innan han, i början av 2003, rekryterades till rollen som kommunikationsdirektör på Ångpanneföreningen av bolagets dåvarande vd Jonas Wiström. Bara några månader senare tog han plats i koncernledningen, vilket blev starten på en framgångsrik resa. Inte bara för honom personligen, utan också för bolaget. ÅF omsatte i fjol 12,6 miljarder kronor med en ebita-marginal på 8,1 procent, jämfört med intäkter på drygt 2 miljarder 2003.
Viktor Svensson hade fram till förra året flera ledande befattningar inom ÅF-koncernen, och kom internt att benämnas ”kulturministern” för sina ledaregenskaper och sin förmåga att skapa gemensam framåtsträvande energi i bolaget. Han var bland annat ansvarig för investerarrelationer, varumärke, human resources och CSR innan han blev teknikbolagets försäljningschef och slutligen – de sista två åren – chef för ÅF Technology, en division inom it och kommunikationsteknologi. Att ha jobbat på olika positioner har gett honom en god förståelse för teknikkonsultbranschen och gjort att han ”känner sig som en ingenjör”. Han har också på nära håll fått bevittna hur marknaden har förändrats. Tidigare, när han började på ÅF, sågs teknikkonsulter som resursförstärkningar vilka kunderna hyrde in per timme. I dag har bolagen kommit närmare kunderna, getts mer ansvar och driver projekt från ax till limpa.
– Det är betydligt mer spännande men även lönsammare för teknikkonsulterna att leverera en hel lösning snarare än att kallas in som resursförstärkning, säger han.
På frågan om det uppstod något ont blod när han efter förra sommarens samtal från Peter Rejler bestämde sig för att sluta på ÅF och bli vd för en konkurrent, svarar han:
– Jag blev satt i karantän, men någon konflikt fanns inte.
En lärdom som han tar med sig från ÅF är betydelsen av rätt kompetens. Vid sidan av att de lyckades öka lönsamheten och omsättningen var ”den stora märkeshändelsen” när bolaget passerade Google i en undersökning om populäraste arbetsplats bland yrkesverksamma civilingenjörer. Under intervjun återkommer han ofta till vikten av att framöver hitta Rejlers ”dna” och göra varumärket mer distinkt för att attrahera unga och framstående ingenjörer. Två saker är avgörande inom teknikkonsultbranschen, menar Viktor Svensson. Det ena är att lyckas med ledarskapet och få rätt chef på rätt plats. Det andra är att ha ett inflöde av spetskompetens, vilket är extra viktigt på en konkurrensutsatt marknad, berättar han.
För närvarande går Rejlers officiella mål under namnet 2020–3030–4040. Det innebär att de ska vara drygt 3 000 anställda och omsätta strax över 4 miljarder kronor år 2020. Samtidigt strävar bolaget efter en rörelsemarginal på 8 procent över tid. Viktor Svensson vill inte kommentera målen på annat sätt än att de ligger fast tills annat har kommunicerats. Han säger dock att han vill se ett ”helt annat bolag” om fem år beträffande lönsamhet, tillväxt och varumärkets attraktionskraft. Ett bolag som möjligen kan ta upp kampen med Sweco och ÅF.
– Ta upp kampen på vårt sätt. Vi är en mindre aktör, men kan å andra sidan skapa vår egen nisch genom att vara snabbrörligare och personligare gentemot kund. Rejlers står inför ett vägskäl och vi har goda förutsättningar att vitalisera den här 75-åringen.
Viktor Svensson
Född: 1975 i Bjärred, Skåne.
Familj: Hustrun Johanna och barnen Ebba, Hugo och Axel.
Bor: Stockholm. Utbildning: civilekonom vid Blekinge tekniska högskola.
Gör: Vd på teknikkonsulten Rejlers sedan 22 februari.
Bakgrund: Mellan 2003 och 2017 haft olika ledande befattningar inom ÅF, däribland som ansvarig för division ÅF Technology. Reporter i fem år på Finanstidningen.
Fritidsintressen: Löpning, engagerar sig i barnens fotboll.
Livsmotto: Allt kommer att bli bra.
Rejlers
Omsättning: 2,47 miljarder kronor 2017 (2,34).
Rörelseresultat: 25,1 miljoner (27,5).
Aktiekurs: 53 kronor (2018-03-16).
Vd: Viktor Svensson.
Största ägare: Familjen Rejler (56 procent av rösterna), Lannebo Fonder (6,2 procent), Didner & Gerge Fonder (5 procent), Handelsbanken Fonder (4,8 procent).
Om verksamheten: Grundades 1942 av Gunnar Rejler och har i dag 2 000 anställda på 80 orter i Sverige, Finland och Norge. Säljer tekniska konsulttjänster till kunder inom branscher som bygg, fastighet, energi, industri, telekom och infrastruktur. Genomför allt från förstudier och planering till design och konstruktion. Bolaget är organiserat i tre geografiska marknadssegment – Sverige, Norge och Finland. Utöver detta finns affärsområdet Embriq, som säljer it-lösningar och produkter inom energi och infrastruktur i Norden, främst Norge.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.