Vinstökning för Concentric

Concentrics vinst och omsättning steg för årets andra kvartal.

Concentric redovisar ett resultat före skatt på 84 miljoner kronor (76) för det andra kvartalet 2015.

Rörelseresultatet var 88 miljoner (84), vilket gav en marginal på 14,2 procent (16,0).

I resultatet ingår engångskostnader som uppstod vid förvärvet av GKN Pumps med 14 miljoner. Exkluderas dessa kostnader blev rörelseresultatet 102 miljoner och rörelsemarginalen 16,5 procent.

Nettoresultatet blev 61 miljoner (60), motsvarande 1,44 kronor (1,38) per aktie efter utspädning.

Nettoomsättningen uppgick till 620 miljoner (527). Tillväxten var totalt 18 procent, fördelat på 18 procent valuta, 5 procent struktur och -5 procent organiskt.

Den organiska nedgången berodde på “den sjunkande efterfrågan på lantbruksmaskiner, entreprenadmaskiner och lätta lastbilar i Nordamerika”, skriver vd David Woolley i rapporten.

Concentric såg en ny trend i det andra kvartalet i Nordamerika i att marknaden för entreprenadmaskiner, lätta fordon och övriga industriapplikationer alla försämrades.

Det var framför allt det som låg bakom den motvind bolaget upplevde i Nordamerika i kvartalet, säger finanschefen David Bessant på telefonkonferensen.

I kvartalet minskade marknaden för dieselmotorer till entreprenadmaskiner med 13 procent (+6 i 1 kv) jämfört med i fjol. Motsvarande utveckling för lätta fordon var -21 procent (+3), och övriga industriapplikationer -2 procent (-1).

Denna svaghet bedöms bestå året ut, säger vd David Woolley.

Concentrics bedömer att omsättningen i det tredje kvartalet kommer att vara lägre än i det andra, givet oförändrade valutakurser, på grund av att det är färre arbetsdagar i det tredje kvartalet, skriver vd David Woolley i rapporten.

Orderingången i det andra kvartalet, som väntas ge omsättning under det tredje, var annars i linje med omsättningen.

Den nya svaghet som sågs i Nordamerika inom bland annat entreprenadmaskiner väntas bestå året ut och kommer inte kunna kompenseras av de fortsatt starka marknader för tunga och medeltunga lastbilar i Nordamerika och Europa.

De senaste marknadsprognoserna för bolagets olika slutmarknader indikerar att de totalt sett blir oförändrade 2015 jämfört med 2014.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.