Voi anklagas för falsk marknadsföring – tydliggör nu villkor

Elscooter-tjänsten Voi ska ändra och tydliggöra i sina användarvillkor efter att klagomål på tjänstens prenumerationstjänst inkommit till Konsumentverket.
Voi elsparkcykel
Foto: Stina Stjernkvist / TT

Klagomålen berör det så kallade Voi-passet – ett åkkort som enligt marknadsföring erbjuder obegränsad åktid, rapporterar DI Digital.

Prenumerationstjänsten Voi-pass erbjuder obegränsade åkturer till ett fast dygns- eller månadspris. Men för några veckor sedan infördes en begränsning som ger bolaget rätten att stänga av en användare om den nyttjar mer än 200 minuters åktid eller nio åkturer på ett dygn – något kunderna har reagerat på.

Di Digital har talat med Vois kommunikationschef Kristina Nilsson. Hon menar att taket infördes för att begränsa leveransföretag och personer som använder sparkcyklarna ”mer som än leksak än ett transportmedel som de är avsedda för”.

Denna begränsning har tidigare funnits att hitta i användaravtalet, men det har legat på kunden själv att leta upp avtalet på en separat hemsida. Kristina Nilsson medger att kommunikationen har varit bristfällig, och menar att information gällande begränsningen kommer att framgå direkt vid köp i appen från och med fredag, skriver DI.

Investmentbolaget VNV Global är storägare i Voi.