Volkswagen
Volkswagen faller på vinstoro
Kina är Volkswagens viktigaste marknad då omkring 40 procent av bolagets fordonsförsäljning går dit. Efter att ha visat upp en regelbunden tvåsiffrig tillväxt under de senaste åren, bromsade försäljningen under det första halvåret 2015, till en ökning med 4 procent. Om försäljningen förblir på den låga nivån som sågs i juni kan det innebära en miljard euro i lägre vinst, enligt personer i “koncernkretsen”, skriver Manager Magazin.
Tidigare i juli uppgav källor med insyn för Bloomberg att Volkswagen mot bakgrund av den svaga marknaden hade gått in och stöttat sina handlare i Kina med 1 miljard yuan, cirka 150 miljoner euro.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.