Volvo och Scania vinner marknadsandelar i Europa

De svenska lastbilsjättarna Volvo lastvagnar och Scania fortsätter vinna marknadsandelar i Europa, enligt Di:s källor. Samtidigt har efterfrågan i Europa förstärkts ytterligare den senaste tiden.

”Jämfört med första kvartalet var det en fortsatt stark efterfrågan i april och maj”, säger Scanias försäljningsdirektör Henrik Henriksson till tidningen.

Dagens industri har tagit del av europeisk marknadsstatistik för årets första månader som visar att Scanias marknadsandel steg med cirka 2 procentenheter till 17,2 procent under årets fyra första månader. Så hög marknadsandel har Scania aldrig haft tidigare.

Samtidigt ska Volvo lastvagnar ha lyckats nå en marknadsandel på 17,3 procent under perioden. Även om det är cirka en halv procentenhet lägre än samma period förra året är det en historiskt hög siffra för Volvo som år 2010 hade en marknadsandel på 14 procent i Europa, noterar tidningen.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets