Zuckerberg räknar med att bojkottande annonsörer snart är tillbaka

Facebooks vd Mark Zuckerberg tror att de bolag som annonsbojkottar den sociala plattformen snart kommer att vara tillbaka. Det uppgav han i ett internt videomöte på fredagen, enligt The Information.
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg. Foto: Andrew Harnik

Zuckerberg ska även ha sagt att Facebooks policy kvarstår eftersom företagen som bojkottar står för endast en marginell del av annonsintäkterna.

Vidare sade Zuckerberg att han tänker träffa organisationerna som står bakom bojkotten, inklusive medborgarrättsrörelsen NAACP.

Procter & Gamble, som var den största annonsören på Facebook i USA under juni, har valt att vara tysta kring den egna marknadsföringen.

”Vi kommer inte att ändra vårt förhållningssätt och därför borde ni inte förvänta att höra från oss om Facebook, eller någon annan marknadsföringsplattform”, sade en talesperson till New York Post.

Bolag som tidigare anslutit till bojkotten är bland annat Microsoft, Coca-Cola och Starbucks.

Bojkotten mot Facebook beror på flera orsaker. De två viktigaste faktorerna är att annonserna riskerar hamna bredvid olämpligt innehåll och att inte tillräckligt mycket görs för att stoppa hatet och rasismen på plattformen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets