Djuriskt tillskott

Portföljen har köpt en post i det finska bolaget Musti Group. Detta är Nordens ledande butikskedja inom produkter för husdjur. I Sverige är varumärket Arken Zoo.
Djuriskt tillskott - afv-portfojen-16_binary_6993585.jpg

 

Musti är ett bolag som om det vill sig väl kan vara dubbelt så stort om fem till sex år. Marknaden växer när konsumenterna alltmer väljer premiumprodukter för sina husdjur och ovanpå finns utrymme för betydande butiksexpansion både i Sverige och Norge. Produkterna är marginalstarka.

Effekten från coronakrisen är svår att sia kring. Företaget har inte varit ute med någon specifik information i ärendet. Men ungefär halva omsättningen kommer från djurmat, och sådana inköp lär väl inte kunderna dra in på ens i kristider? Och kanske är det rentav så att nedstängningen ökar intresset för att ha husdjur i Norden med sina många ensamhushåll?

Vi hade en analys av aktien i föregående nummer av Affärsvärlde­n. Vi köper aktien till över 20 gånger årets lite nedjusterade rörelsevinstprognos. Dyrt här och nu, men givet tillväxtutsikterna är detta en aktie som mycket väl kan värderas till 15–17 gånger ett över 50 procent högre resultat några år från nu. Då finns en intressant uppsida. Det är dessutom uppmuntrande att insiders köpt aktier för 4–5 miljoner kronor under kursnedgången i mars och april.

Inköpet gjordes på 9,79 euro per aktie och posten står för knappt 6 procent av portföljen.

Tobii var ute med en uppdatering om verksamheten. Bolaget drog tillbaka sin prognos om att nå break-even år 2020 och startade ett besparingsprogram. Avsikten är att sänka kostnaderna med 20 procent under andra kvartalet. Bland annat har 50 anställda varslats om uppsägning.

Det rör sig inte om radikala grepp. Bolaget har runt 1 000 anställda. Beskedet att det blir förlust i år igen är inte heller förvånande. Det skulle varit på håret att Tobii nådde svarta siffror även utan ett coronavirus som stoppat halva världsekonomin. Det viktiga är i stället att Tobii fortsätter att utveckla Tech-verksamheten i sådan riktning att VR/AR-produkterna kan nå en större marknad kommande år.

På den punkten lär utvecklingen fördröjas av svårigheter att träffa affärspartners i Asien, men det känns inte som en bestående motgång. Vi ser fortfarande framför oss att Tobii värderas till runt 1 gånger omsättningen inom ett par år. Det är lågt för den möjlighet som finns i bolagets teknikplattform.

Daniel Svensson

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.