Hyrorna chockhöjs i ”gyllene triangeln”

Hyrorna i Stockholms hetaste butikskvarter runt Stureplan har ökat dramatiskt de senaste åren. Men enligt Hufvudstaden, som är stor fastighetsägare i regionen, planar nu hyrorna ut. ”Det finns två scenarior; antingen att city bara blir de stora jättarnas marker eller så går vi mot en sådan fastighetskrasch vi såg i början av 1990-talet”, säger AnnChristin Gräns, Svensk Handels representant i Hyresnämnden.

I Stockholms så kallade Gyllene Triangel, bestående av området mellan Hamngatan – Norrlandsgatan – Birger Jarlsgatan, har butikshyrorna skjutit i höjden de senaste åren. Högkonjunkturen och det faktum att tunga varumärken som Gucci, Louis Vuitton och Tara Jarmon intagit staden har drivit utvecklingen.

Vinnarna har varit fastighetsbolagen som hyr ut lokalerna, däribland Fredrik Lundbergs Hufvudstaden som äger cirka 75 procent av områdets gyllene stråk Biblioteksgatan. Enligt Klaes-Göran Larsson, ansvarig för butiksfastigheter på Hufvudstaden, ser man fortfarande ingen avmattning i efterfrågan.

”Behovet av bra lokaler är lika stort som tidigare. Däremot ser vi att ökningarna börjar plana ut. Hittills i år ligger hyresnivåerna mellan 10-15 procent högre än förra året, vilket inte är en lika dramatisk uppgång som vi sett de senaste åren”, säger han. Ett rejält konjunkturtapp är, enligt honom, det enda som skulle kunna pressa ner den nuvarande hyresnivån.

”Men dit är det långt. Så länge landets totala konsumtionsökning ligger på 2,5-3 procent är det fortfarande en bra fart i marknaden.”

Att Stockholm har blivit allt mer attraktivt för internationella varumärken och flaggskeppsbutiker talar för att dagens nivåer både kan bibehållas och höjas. Butiker på de bästa lägena i samtliga europeiska huvudstäder är en betydande del i deras varumärkesstrategi. Utvecklingen innebär dock hårda villkor för mindre hyresgäster i området som i många fall nu får se sina hyror trefaldigas.

”De internationella klädmärkena har inte samma lönsamhetskrav på sig som vanliga, traditionella, butiker, vilket gör att de är mindre priskänsliga. Men det är synd om det är de stora varumärkena som ska sätta priserna, eftersom det i slutänden blir förödande för konkurrensen”, säger Bengt Hagnö, ägare och VD för butikskedjan Joy.

För hans butik på Biblioteksgatan har Hufvudstaden nu begärt en hyra på 15.000 kronor per kvadratmeter mot hittillsvarande 6.000 kronor, och han är en av de många butiksägare som den senaste tiden anmält sin hyrestvist till Hyresnämnden.

Enligt AnnChristin Gräns, representant för Svensk Handel Region Stockholm (som sorterar bland annat bistår butiksägare med rådgivning i hyresfrågor) i Hyresnämnden är den rådande utvecklingen dock inte entydig.

”För framtiden finns det två scenarier”, säger AnnChristin Gräns, som även är svensk Handels representant i Hyresnämnden och därmed följer utvecklingen noggrant.

”Det första är hyrorna fortsätter raka i höjden och att det bara blir stora och ofta internationella företag som kommer att finnas i området. Det andra är att det på några års sikt kan bli en sådan fastighetskrasch vi såg i början av 1990-talet, med enorma vakanser även i de gyllene lägena. På ett sätt gräver fastighetsbolagen sin egen grav när de sätter sig i beroendeställning till de stora internationella kedjorna. Det är tveksamt om det finns tillräckligt många aktörer som klarar av rådande, eller ökande, hyror på lite sikt.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets