Köp hygienbolaget

Essity har väldigt mycket av det en investerare söker. Stabilitet, goda tillväxtutsikter och potential att lyfta lönsamheten. Aktien passar utmärkt i en långsiktig portfölj.

Essity placerar sig i botten bland konkurrenterna, både gällande rörelsemarginal som avkastning på sysselsatt kapital. Ett bolag med starka varumärken och marknadspositioner inom personliga hygienprodukter och mjukpapper borde helt enkelt kunna prestera bättre.

Kortsiktigt är investerarna oroliga över att höga massapriser ska sätta press på Essitys lönsamhet. I Affärsvärldens ögon har det skapat ett bra läge att kliva på för långsiktiga investerare.

På redovisade siffror ser Essity inte så aptitlig ut, eftersom engångsposter och ­avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillångar påverkar negativt. Justerat för dessa landar p/e-talet på 17 på vår prognos för 2018. Det är inte dyrt. Affärsvärlden ser Essity som en utmärkt långsiktig köp-och-behåll-aktie.

Ovanstående är en sammanfattning av aktierådet Blivande ”Dividend Aristocrat” som publicerades i Affärsvärlden 40/2017. I den fullständiga artikeln redogörs för prognosantaganden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.