Viaplay
Nent tar engångskostnader om 700 miljoner
Underhållningsföretaget Nent ska genomföra en omorganisation för att “optimera utefter den strategiska prioriteringen att bli Nordens ledande streamingföretag”, skriver bolaget.
Personalbesparingarna kommer huvudsakligen påverka 2020 och ska “kompensera för motvinden från en starkare dollar” samt möjliggöra för fortsatta investeringar i expansionen av streamingtjänsten Viaplay. Bolagets åtagande att leverera lönsam tillväxt för 2020 är oförändrat.
Nent har samtidigt genomfört en översyn av sina innehållsavtal och investeringar, vilket har resulterat i beslutet att skriva ner värdet av visst innehåll för fri-TV samt andra tillgångar.
“Detta återspeglar främst den pågående förändringen på typen av innehåll som Nent Group visar samt det faktum att historiska output-avtal för fri-TV avseende långsiktiga serieförpliktelser har begränsat kvarvarande värde”, skriver Nent.
Engångskostnaderna om cirka 700 miljoner kronor består av uppsägningskostnader samt nedskrivningar. Kassaflödeseffekten relaterad till denna kostnad förväntas bli cirka 250 miljoner kronor.
Resultatet för det fjärde kvartalet kommer även inkludera rådgivningskostnader om cirka 15 miljoner kronor avseende sammanslagningen av Viasat Consumer och Telenors Canal Digital.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.