Världens starkaste varumärke

2016-02-02 09:05 Ola Söderlind
Senaste filmen i Star Wars-serien "Star Wars VII:The Force Awakens" har per den 31 januari 2016 dragit in närmare två miljarder dollar i enbart biointäkter. Foto: All over press

Den danska leksakstillverkaren Lego har puttats ned från tronen som världens starkaste varumärke.

I fjol toppade Lego Brand Finances lista över världens starkaste varumärke. I år får det danska leksaksbolaget se sig passerat av amerikanska Disney.

Kraften i varumärket, som värderas till närmare 32 miljarder dollar, kommer framförallt från Star Wars. Enbart Star Wars beräknas vara värt 10 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 4 miljarder dollar som Disney betalade för Lucasfilm när de förvärvade filmbolaget 2012.

Den senaste filmen "Star Wars VII: The Force Awakens" har per den sista januari 2016 dragit in närmare två miljarder dollar i biointäkter, enligt Forbes. Därtill kommer Star Wars-leksaker relaterade till filmen vilka hittills dragit in drygt 700 miljoner dollar.

Det högst värderade varumärket är dock fortfarande Apple. Enligt Brand Finance är det värt 146 miljarder dollar, cirka 1 250 miljarder kronor. Ny tvåa på listan är Google som puttade ner Samsung till tredje plats.

Starkaste varumärkena

Namn Sektor Värde i miljoner dollar
1. Walt Disney Media 31 674
2. Lego Leksaker 4 520
3. L'Oréa Kosmetika 14 990
4. PWC Revision/konsult 18 569
5. McKinsey Konsult 4 881
6. Nike Sportindustri 28 041
7. Johnson's Konsument 15 115
8. Coca-Cola Dryck 34 180
9. NBC Media 16 103
10. Google Teknik 94 184

Mest värdefulla varumärkena

Namn Sektor Värde i miljoner dollar
1. Apple Teknik 145 918
2. Google Teknik 94 184
3. Samsung Teknik 83 185
4. Amazon Teknik/retail 69 642
5. Microsoft Teknik 67 258
6. Verizon Telekom 63 116
7. AT&T Telekom 59 904
8. Walmart Retail 53 657
9. China Mobile Telekom 49 810
10. Wells Fargo Bank 44 170

Ola Söderlind

Premiumnyheter

Aktuellt inom