”Potentiell uppköpsduo”

Vinstvarningssäsong av det bästa slaget! Golvets vänner myser när de höjda vinstprognoserna fyller börsskärmarna.
Foto: Martin Barraud/TT

Börsen verkar onekligen haft det svårt att prognostisera bolagens resultat för det tredje kvartalet. Såhär långt verkar förväntningarna på majoriteten av bolagen ha varit för lågt ställda. Och de omvända vinstvarningarna slår brett över sektorerna. Bufab, Kindred, Academedia och Handicare är bara några av bolagen som har lämnat positiva besked den senaste veckan.

Och såklart borddukningsspecialisten Duni. En servettkalkyl på East ser rejäl uppsida efter den omvända vinstvarningen förra veckan.

”Dunis prognoshöjning är lite av en game changer, men jag tror inte riktigt börsfolket har tagit in omfattningen av det. Det är bara att titta runt om oss, fullsatt, och vem säljer servetterna till restaurangerna och hotellen. Och sedan alla take away-förpackningar på det! Världen är på väg att återgå till det normala och behöver man starkare bevis än så här så får man ringa in Palmeutredningen”, säger pappersbiten nöjt.

På Taverna Brillos överfulla avbytarbänk skyller man prognosmissarna på konsensus.

“Analytikerna har legat fel i princip vartenda bolag. Som grädde på moset har nu vartenda analyshus höjt fritidsbolagsaktierna, med Thule i spetsen. Att sätta köp på Thule när aktien gått till 300 måste ju kännas lite visset. Analys går ut på att hitta saker innan det händer – inte efter det hänt”, muttrar en bitter Mikkeller som är alldeles för smart för börsen.

Likadant med Mekonomen, säger en pessimistisk Poretti.

“Varenda firma på stan har höjt Meko till köp men det verkar inte räcka. Det analytikerna inte har koll på är att onoterade AD-bildelar plockar marknadsandelar som aldrig förr. Lägg till elbilstrenden ovanpå det så är det stor chans att Pehr Oscarsson får kapitulera igen. Men han har ju i och för sig vanan inne…”

En urdrucken IPA intill har plötsligt blivit byggexpert och dömer ut den haussade sektorn:

”I veckan fick hemmafixartrenden ett abrupt slut med Clas Ohlsons försäljningssiffror som visade på ett katastrofalt september. Byggmax, Bygghemma, Plantagen och allt vad de heter har tyvärr gjort sitt på börsen ett tag framöver” säger han självsäkert innan han lämnar plats för nya tänkare på bänken.

Som om inte alla vinstvarningar vore nog så kommer även en konkurrensvarning. En Lululemon-tröja på powerwalk runt Djurgården håller ögonen på ljudboksmarknaden.

”Ljudboksbolaget Nextory växte 76% årets första nio månader och verkar ta marknadsandelar av Storytel. I princip alla analytiker som följer bolaget har köp. Aktien är dyr och tillväxten saktar in. Konkurrensen kommer öka på Storytels andra marknader också… ”, säger tröjan.

Den som trodde budfesten i konsultsvängen var över har fel. En sen middag på Nybrogatan berättar om en potentiell uppköpsduo.

“Det finns två minikonsulter som de större drakarna är intresserade att lägga vantarna på då det nästan är billigare än att själv rekrytera personal samt att man kommer över flera stora kunder. Dessutom är de surdegar som inte rört sig på börsen på år och dagar. Om Eurocon och HiFab finns kvar på börsen om ett år är det jag som bjuder nästan gång” säger ett glas Brunello di Montalcino och skålar.

Slutligen ett aktietips. En Patagonia-väst med dragning till läkemedelsbranschen påminner om en bortglömd nagelsvampsbekämpare.

Moberg Pharma ska lämna in registreringsansökan för MOB-015 i Europa under 2021, men intresset kring aktien har varit stendött sedan de tveksamma studieresultaten. Men potentialen är stor. Det dröjer nog inte länge innan haussen kommer igång igen”, säger västen medan han självsäkert ökar positionen.

Se där. Vi får hoppas på en svamprik höst!

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här