Intervju Investeraren
”Möjligt vi säljer allt i Kambi”
Anders Wright har haft stora framgångar på senare år med snabbväxande innehav inom inte minst teknik och underhållning. Ett sådant innehav var länge sportboksleverantören Kambi som nyligen rasade på farhågor om ett stort kundtapp. Consensus har därefter sålt merparten av det ganska stora innehavet.
Varför sålde ni Kambi?
”De tappade ju en av sina största kunder, inte vilken kund som helst, utan den som skulle dra hela USA-expansionen. Det förändrade vår syn rejält. Kambi utgjorde fem procent av fonden när nyheten kom. Att vi inte har haft mer beror på att Kambi tidigare inte lyckats behålla sina kunder. När de nu tappar sin tredje stora kund är det uppenbart att kunderna inte är nöjda med produkten. Vi har valt att skala av rejält i vårt innehav. Det är möjligt att vi går ut helt och hållet”, säger Anders Wright till Afv.
ANDERS WRIGHT
Förvaltar: Consensus Småbolag
Största innehaven: Hexatronic, Embracer, Evolution, Swedencare, Physitrack,
Förvaltat kapital: Två miljarder kronor
Utveckling i år: + 11%
Utveckling tre år: + 150%
Bakgrund: Utbildad civilingenjör. Tidigare verksam på Saab och Volvo. “Har beräknat hållfastheten på flygplansdelar både till Boeing och Airbus men hobbyn om investeringar tog över.”
Ålder: 44 år
Familj: Sambo och två tonårsdöttrar
Bor: Lerum
Fritidsintressen: Landsvägscykling
Bästa investeringen: WBM som sedan blev Björn Borg. “Fantastiskt bolagsbygge som hade lite tur att det blev mode med jeans som slutade halvvägs nere vid knäna.”
Och sämsta: Oniva Online Group. “Bolagsbygge byggt på lögner och kokade böcker, lärde mig hur viktigt det är med rätt företagsledning och att lita på sin magkänsla kring personerna som du investerar dina pengar i.”
Vad som hände i förra veckan som ledde till ett kraftigt börsfall var att Kambis kund Penn National Gaming förvärvade Score Media Gaming. Tanken med förvärvet är att Penn ska utveckla en egen sportbok, istället för att använda sig av Kambis. Det är tredje gången som Kambi tappar en större kund. I förra veckan var det Penn, tidigare förlorade kunder var 888, och DraftKings.
Varför är det svårt för Kambi att behålla sina nyckelkunder?
”Jag gissar att kunderna tycker att de betalar för mycket, men det verkar också finnas en trend där operatörerna vill ha kontroll över sin egen sportbok. När man ser hur mycket Penn betalar för Score Media (2 miljarder dollar, runt 18 miljarder kronor) så är det ingen dålig peng. Det förvärvet synliggör indirekt Kambis stora underliggande värde.”
Skulle Kambi enligt den logiken vara en potentiell uppköpskandidat?
”Jag tror inte det går så länge man har avtalet med Kindred. På det sättet vore det kanske bäst om det blev en skilsmässa mellan Kindred och Kambi. Jämför man värderingarna så vore Kambi verkligen ett fynd. Men vi väntar inte på det. Vi har mer eller mindre lämnat. Vi vill ju att Kambi ska ha en produkt som man verkligen vill ha. Hoppar tre kunder av så anser vi inte att vallgraven är särskilt stor.”
Hur ser du på risken att fler operatörer vill ha sportboken in-house?
”Den risken finns uppenbarligen eftersom många vill ta det steget. Även om Draftkings äventyr med SB-tech nog inte blir någon höjdare. Men precis som många aktörer i min egen bransch, fondbranschen, tröttnat på att betala till leverantörer och försöker bygga upp egna depåsystem så inser man så småningom att det där är svårt. Fast det kommer att ta många år innan operatörerna lägger ner försöken att bygga upp egen sportsbok. Även om operatörerna just nu vill ha makten över egen sportbok så är det mindre troligt att svenska operatörer som Leo Vegas går den vägen.”
Största ägare i Kambi är Kindreds grundare Anders Ström. Han sålde aktier två veckor innan DraftKings köpte SB-Tech. Och sålde igen i våras innan Penn köpte Score.
Vad tänker du om Anders Ströms försäljningar?
”Det är klart man har reflekterat över det. Men den senaste försäljningen var ganska längesedan och han äger fortsatt 17%. Om han verkligen hade vetat om att Kambi skulle tappa Penn och ville rädda pengarna så hade han förmodligen sålt mer. Jag tror snarare det handlar om att Ström är en spelare av rang, det handlar förmodligen mer om personlig riskspridning.”
EVOLUTION
Consensus har också Evolution i portföljen vilket precis som Kambi är ett bolag som är strategisk underleverantör åt speloperatörer. Här har det länge funnits en debatt om huruvida inte Evolution kan få mer konkurrens från utmanare eller att stora operatörer försöker utveckla egna lösningar.
Hittills har inget rubbat Evolution. Vad är risken framåt?
”Risken finns. Evolution har monopol på livecasino i USA. Det drar förstås blickarna till sig och fler kan vilja komma in. Men till skillnad från Kambi, där operatörerna bara har en enda sportbok (man kan inte ha två eller tre sportsböcker med olika odds) så får kunden själv välja leverantör på hemsidor där Evolution finns. Även om det kommer konkurrenter kan slutkunden spela på det som spelaren tycker är bäst. Den dag som Evolution inte är bäst kan kunden välja någon annan. Men jag tror inte att operatörerna kommer bygga egna livecasinon, även om fler lär försöka. Att det är enkelt att sätta upp en videokamera med livecasino är något som diskuterades tidigare, även internt hos oss, men nu har man sett hur svårt det är. Medan Kambi har tappat tre stora konton på kort tid så är det tvärtom med Evolution.”
Marknaden räknar med att tillväxten ska gå ner i Evolution. Vad tror du?
”Jag tror fortfarande man underskattar tillväxten framåt och även skalbarheten i affären. Snart är Asien den snabbast växande regionen. Europa är ju ganska mättad marknad.”
Kan marknaden i Asien fortsätta växa starkt med tanke på ökade regulatoriska risker?
”Ja. Evolution är ett bolag med 60% tillväxt och 60% marginal. Man får leva med regulatoriska risker när man har de här bolagen, det är inget nytt. I Evolution är det inte ovanligt med 20 – 30 procentig nedgång en månad, och det kommer att vara en fortsatt volatil aktie. Vad gäller Asien tänker många på Kina. Folk befarar att det plötsligt kommer en pressrelease från staten som nu ska ta i med hårdhandskarna mot spelbolag. Men Evolutions omsättning i Kina är försumbar då all onlinekasino är förbjuden där. Den stora Asienexpansionen finns i länder som Indien och Malaysia.”
Vad säger du om att det är så stora svängningar i Evolutions aktie?
”Det är verkligen jättestora svängningar, och det är svårt att förstå. Men på sikt har aktien ändå gått bra.”
Swedencare
Vi byter bransch. Ett annat av fondens större innehav är djurhälsobolaget Swedencare. Det är väldigt högt värderat och kursen tickar på uppåt.
Hur stora är vallgravarna vad gäller kosttillskott för djur?
”För några år sedan var Swedencare ett enproduktsbolag men det är man inte längre. Jag tycker att VD Håkan Lagerberg är väldigt duktig och vi köpte på oss mer när han kom tillbaka som VD. De har breddat sin affär ganska mycket med förvärv, de finns både på fler marknader och med fler produkter. Patentet för sin tidigare huvudprodukt Plaqueoff är inte superviktigt längre. Det låg vi mer sömnlösa över för ett par år sedan. Den stora risken är värderingen. Det är långt ifrån ett billigt bolag och därför har vi skalat av lite även om de fortsätter göra värdeskapande grejer.”
HEXATRONIC
Hexatronic har blivit fondens största innehav efter senaste tidens starka utveckling. Consenus har ägt bolaget, som har en patenterad installationslösning för bredbandfiber, sedan 2013. Efter att bolaget dragit nytta av den snabba utbyggnaden i Sverige under 2017 och 2018 tvingades de bredda sin affär utanför Sverige.
Men Hexatronic är långt från ensamma på dessa marknader, hur går det?
“Det är aldrig lätt att lyckas utanför sin hemmamarknad och tar ofta längre tid än vad man tror, men det är den satsningen som vi skördar framgången av nu. Hexatronic växer nu snabbt framförallt i USA, Tyskland och UK. Till skillnad från Sverige är utbyggnad av fast bredband väldigt låg och utbyggnaden kommer fortsätta under många år. Det räcker om man tar en liten tårtbit av dessa marknader för att säkerställa tillväxten i många år framöver. Tittar man lite längre fram finns det fler marknader där utbyggnaden fortsatt är låg. Även om infrastruktursatsningarna på fiber var beslutade innan Corona är det tydligt att många länder har insett hur viktigt en stabil och snabb internetuppkoppling är för landets konkurrenskraft.”
Aktien steg kraftigt på rapporten den 12 augusti, vad tar du med dig från den?
“Rapporten visade riktigt stark tillväxt utanför Norden och visade tydliga skaleffekter, vilket vi hoppats få se när volymerna tar fart. De flesta analytikerna ser ut att ligga för lågt och kommer nog tvingas skruva upp omsättning och lönsamhetsestimaten.”
EMBRACER
En av fondens största innehav är spelbolaget Embracer med VD:n Lars Wingefors i spetsen. Kursen har backat på nyheten om flera förvärv.
”Historiskt aviserade Embracer förvärv i samband med rapportsläpp men de fick kritik för att det blev för mycket information samma dag. Det finns en oro för spelbolagen eftersom de hade så bra jämförelsetal under pandemiåret 2020 men Embracer kommer att fortsätta växa organiskt även det här kvartalet och påverkas inte alls på samma sätt som många andra spelbolag. Nu är det vårt största innehav. Vore det inte det så skulle vi köpt mer. Få investerare tittar långt framåt som på vinster 2023 men vi tror att Wingefors kommer fortsätta att göra fler värdeskapande förvärv. De har aldrig haft bättre pipeline på spel, det har aldrig sett mer spännande ut för bolaget. Men just nu är det inte inne med dataspel efter en artikel om den kinesiska staten som bar rubriken att spel är som opium för folket varpå exempelvis Tencent föll tungt.”
Det kan man väl förstå?
”Nja. Embracer är mer eller mindre obefintligt i Kina. Den här kursreaktionen i Embracer skapar köpläge.”
Hög aktievärdering väl också viktigt när Embracer ska göra förvärv?
”Jo, en bra aktiekurs gör det lättare. Om man tänker sig att aktiekursen är bolagets valuta så ökar ju skillnaden om de köper bolag 5 X vinsten om deras valuta värd 15 x vinsten eller 10 X vinsten. Embracers valuta har ju försämrats lite, men det slår inte så mycket.”
SÖKER VINSTTILLVÄXT
Consensus Småbolag hade ett bra fjolår, som hade nästan en hundraprocentig uppgång. Men i år går det sämre för fonden som är upp drygt 10% sedan årsskiftet.
Vad är din kommentar till det?
“För en vecka sedan var vi upp nästan 20% men för rullande tolv månader ligger vi på 44%. Kan vi göra mellan 15-20% per år är vi nöjda. Förra året växte kurserna bättre än vinsterna. Det där blir tuffare i år och man kan inte förvänta sig att öka med hundra procent varje år.”
Vad säger du om den svängningen som nu sker från tillväxt till värdebolag?
”Vi har svårt att förstå den svängningen men det kan ju inte fortsätta hur länge som helst. Om inte vinsterna håller jämna steg med värderingarna så blir det bara dyrare och dyrare. Det kan man ju se på Atlas Copco, som ju bara blir dyrare. Generellt är det så att även om vinsten går linjärt uppåt går inte alltid aktiekurserna linjärt utan de kan svänga långt över eller långt under. Man kan ju göra pengar på sådana rörelser förstås och sälja bolag när de är högt värderade. Men vi sitter kvar. Det är svårt att överlista marknadens kortsiktiga rörelser och på sikt är det vinnande strategi att köpa bolag med stark vinsttillväxt.”
Ett bolag som saknar stark vinsttillväxt är Readly där ni gick in som ankarinvesterare vid noteringen. Varför är ni kvar?
”Vi har kvar Readly eftersom vi gillar produkten. Men de måste bevisa en del. De har tagit in massa kunder men än så länge bär inte är affären. Vi försöker köpa lönsamma bolag, och de är inte lönsamma ännu och därför en udda fågel, men det är inte heller en jättestor del av fonden. Generellt har marknaden prisat ner sales-multiplarna i flera streamingtjänster såsom Storytel och Spoity vilket också har slagit mot Readly.”
Ni har i princip sålt hela Kambi. Vad ska ni köpa för pengarna?
”Vi har inte jättebråttom. Men det kommer alltid att dyka upp lägen. Vi letar fortsatt efter tillväxtbolag som vi tycker är rimligt värderade. Inget nytt där. Vi får kanske köpa lite Embracer för 150.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer