Intervju IPO-guiden Börsnotering
”Övertygad om en aktiv marknad snart”
Spotlight har varit medsponsor till IPO-guiden sedan starten 2017. Varför är IPO-guiden viktig för er?
”IPO-guiden är en lysande idé, helt i linje med vad vi står för på Spotlight – att göra det enklare, tryggare och synligare, både för investerare och bolag. IPO-guiden passar perfekt för det. Investerare får genomlysning, det blir förutsägbart för tillväxtbolagen och en bra synlighet för de välskötta bolagen. Det gillar vi.”
Hur påverkar IPO-guiden ert arbete på Spotlight?
”Det påverkar rätt mycket, den gör ju att kvaliteten på de bolag som söker sig till oss höjs. Om bolagen och rådgivarna följer IPO-guiden, och försöker undvika de flaggor som finns i guiden, så kommer de ju bättre tvättade från start. Så kvaliteten höjs, och investerarna får högre förtroende för marknaden och bolagen. Ett alternativ till en guide hade ju varit ett utökat regelverk, vilket hade krävt mycket mer tid och energi för oss på marknadsplatserna.”
Hur kommer det sig att det finns så många noterade småbolag i Sverige?
”Troligen för att man helt enkelt känner till möjligheten, att man kan skaffa kapital och att investerare känner förtroende för systemet. Vi har ett välfungerande ekosystem med många bolag och ett stort regelverk för genomlysning, och dessutom många granskande enheter i samhället.”
Den stora skillnaden mellan Spotlight och huvudkonkurrenten First North är att de kräver att bolagen bekostar en så kallad certified advisor. Varför har inte Spotlight motsvarande?
”Man kan vända på frågan och fråga sig varför First North har det kravet. Det naturliga är att marknadsplatsen står för övervakningen, inte att rådgivarna gör det. Vi har valt det system som gör det enklast och tryggast för bolagen och investerare. Vi tycker inte det finns behov av att blanda in en annan extern aktör som normalt sett har en helt annan agenda, till exempel att skaffa kapital till bolagen.”
Hur ser det ut på noteringsfronten nu, mitt i brinnande coronakris?
”Just nu är det nästan tvärstopp, det mesta är satt på paus. Det som är sämst för noteringsklimatet är ju osäkerhet, vilket det är just nu. Men det är ju inte så att något har ändrats på lång sikt. Bolagen har fortfarande behov av kapital, inte minst efter krisen. Jag är övertygad om att vi snart har en aktiv marknad igen.”
Vad finns det för likheter och skillnader med finanskrisen 2008– 2009?
”Den största skillnaden är att likviditeten gick ned så mycket under finanskrisen, vilket den inte har gjort nu. Det kan bero på att marknadsplatserna är mer genomlysta nu än de var då, när systemen var så mycket sämre. Likheterna ligger väl i att bolag fortfarande har kapitalbehov. Det ändras ju inte för att det kommer en kris, och till slut måste bolagen ta in pengarna. Det som händer är helt enkelt att det blir rabatt, det blir lägre priser på ipo:erna. Så var det också 2008–2009. Spotlight, dåvarande Aktietorget, noterade massor av bolag under de åren. Efter coronakrisen kommer det finnas ett uppdämt behov, och då är jag övertygad om att vi kommer få se en sådan tillströmning av bolag igen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer