Friserad värdering i Lyko

Familjeägda Lyko säljer hårvårds- och andra skönhetsprodukter. Bolaget har växt kraftigt och ger ett bra intryck med hälften av intäkterna online och hälften i butik. Lyko kommer dock till börsen i en tid när både e-handel och butikshandel ratas av investerare. Utmaningar saknas inte men så ska prislappen också ha förhandlats ned rejält under noteringsprocessen. Vi tror man ska teckna aktien och det görs senast i morgon fredag.
Friserad värdering i Lyko - 40d7f9da-6428-47c3-aac0-d5b796e2afdffitcroph450q80upscaletruew800sa26c3e9d08d8bd5f059f95b5274ced59d58d81df

Lyko säljer produkter inom hårvård, hudvård och skönhet. Något som är lite annorlunda med bolaget är att det i dag har en försäljning som bedrivs till lika stor del i fysiska butiker (ca 40 st) som över internet. Totalt omsätter bolaget drygt 700 Mkr med 4-5 procents rörelsemarginal.

Bolaget ägs till över 70 procent av grundarfamiljen Lyko som sedan länge verkat i branschen. Men det är framför allt under 2000-talet som dagens Lyko tagit form. 2005 började Lyko.se utvecklas till en mer ordentlig e-handelsplattform och 2014 tillfördes koncernen 30 fysiska butiker i och med samgåendet med Göteborgsbolaget Bellbox.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets