IPO-guiden hissar två flaggor inför Ramlösa Shippings notering

IPO-guiden har granskat Ramlösa Shippings memorandum inför bolagets notering på First North.
IPO-guiden hissar två flaggor inför Ramlösa Shippings notering - Ramlösa Shipping
Källa: Ramlösa Shipping
Ramlösa Shipping
Lista First North
Storleksklass Småbolag
Börsvärde efter noteringen 107 Mkr
Sista teckningsdag 2024-10-08

Ramlösa Shipping noteras på First North med 25 oktober som förväntad första handelsdag.

IPO-guiden har granskat bolagets memorandum. Granskningen resulterade i två flaggor.

CV MED PLUMPAR

För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett ”bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella ”plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.

VD Stefan Norrsell och flera andra av Ramlösa Shippings grundare ligger bakom Kapitalgruppen. Detta är ett företag i finansmarknadens utkanter som säljer dyra sparprodukter. Vi på Affärsvärlden skulle inte anförtro våra pengar åt Kapitalgruppen. Vi hissar en flagga.

FLAGGOR ENLIGT AFFÄRSVÄRLDENS IPO-GUIDE

En av IPO-guidens främsta nyttor är att belysa små och stora ”flaggor” avseende erbjudandet och själva noteringen. Flaggorna gäller även börsfäighet men handlar INTE om bolagets verksamhet per se eller värderingen på aktien. De allra flesta noteringar får någon eller några flaggor.

LÅNG VÄNTETID

Att teckna IPO-er innebär extra risker och risken ökar om man måste vänta länge från att aktier tecknas till att de börjar handlas. Av administrativa skäl tar det ofta 1-2 veckor eller mer innan småbolag börjar handlas. Om väntetiden är längre än 10 dagar så hissar Affärsvärlden varningsflagg för de IPO-er som är i den sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Ramlösa Shippings aktie börjar handlas 17 dagar efter sista anmälningsdag.

Här hittar du Ramlösa Shippings bolagssida på IPO-guiden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Innehåll från annonsör