Ramlösa Shipping: IPO med förlisningsrisk

Ramlösa Shipping investerar i andelar av fartyg som hyrs ut till rederier. Bolaget siktar nu på notering på First North. Vi är mycket skeptiska till Ramlösa Shipping, då bolagets grundare även är huvudperson i en starkt kritiserad försäkringsförmedlare.
Ramlösa Shipping: IPO med förlisningsrisk - leonardo-b_1600
Tankfartyget Leonardo B som Ramlösa Shipping är delägare i.

 

Ramlösa Shipping
Börskurs: 30,51 kr Antal aktier: 3,5 m (givet fulltecknat erbjudande)
Börsvärde: 107 Mkr (givet fulltecknat erbjudande) Nettokassa: 39 Mkr (givet fulltecknat erbjudande)
VD: Stefan Norrsell Ordförande: Thomas Angskog

Ramlösa Shipping (teckningskurs: 30,51 kr) grundades 2022 av Ramlösa Shippings nuvarande CFO Fredrik Stenberg med bakgrund som redovisningskonsult tillsammans med personer som jobbar på investeringsrådgivaren Kapitalgruppen.

Kommentar från VD Stefan Norssell:

”Ramlösa Shipping är ett helt separat bolag från Kapitalgruppen och de två bolagen bedriver ingen gemensam affärsverksamhet. Småspararguiden omnämns i artikeln om Ramlösa Shipping. Med anledning av detta vill Ramlösa Shipping påpeka att i mars 2023 gav Patent- och marknadsdomstolen Kapitalgruppen rätt och dömde att anklagelser riktade mot Kapitalgruppen av Småspararguiden varit vilseledande och misskrediterande. Detta har rapporterats av bland annat Dagens Juridik.”

Kapitalgruppen och bolag med kopplingar till Kapitalgruppen har varit hårt kritiserade. Småspararguiden avslöjade graverande problem med verksamheten och vi på Afv delar bilden att Kapitalgruppen inte bedrivit seriös verksamhet.

Ägare Ägarandel före IPO Ägarandel efter IPO
Rolf Dahl 4,7% 5,0%
IRC Invest AB * 3,1% 2,9%
Kuno Salomonssons Bygg och Trädgård AB 2,7% 2,0%
Andisheh Rowshan 2,3% 1,7%
Matts Persson 2,1% 1,6%
* IRC Invest ägs till 50% av CFO Fredrik Stenberg

Ramlösa Shippings första investering var en andel i råoljetankern London Star som köptes 2022 för 27,7 Mkr. Ägarandelen i London Star såldes 14 månader senare. Investeringen genererade 83% i avkastning enligt Ramlösa Shipping.

Nu siktar bolaget på att ta in 27 Mkr (efter emissionskostnader) som ska användas för nya fartygsinvesteringar. Planen är att aktien ska börja handlas på First North 25 oktober.

Ramlösa Shippings kapital kommer främst från privatpersoner som är privata kontakter till VD Stefan Norrsell uppger han själv för Afv. Ingen av grundarna finns med bland Ramlösa Shippings fem största ägare om man tar hänsyn till att CFO Fredrik Bergsten endast äger 50% av IRC Invest.

Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Ramlösa Shipping
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 0 Mkr
Antal anställda 0
Teckningskurs 30,51 kr
Rådgivare Skills Corp.
Storlek på erbjudande 27 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 107 Mkr
Emissionskostnad Cirka 3 Mkr (11,5% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 39%
Investerare som ska teckna i IPO Klefbrook Invest, Rolf Dahl, Abakos, IRC Invest (ägs till 50% av CFO Fredrik Stenberg), Marcus Jensmar, m.fl. (39% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Två flaggor
Sista teckningsdag 2024-10-08
Beräknad första handelsdag 2024-10-25 (17 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 462 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Ramlösa Shipping

# Lång väntetid

Att teckna IPO-er innebär extra risker och risken ökar om man måste vänta länge från att aktier tecknas till att de börjar handlas. Av administrativa skäl tar det ofta 1-2 veckor eller mer innan småbolag börjar handlas. Om väntetiden är längre än 10 dagar så hissar Affärsvärlden varningsflagg för de IPO-er som är i den sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.
Ramlösa Shipping-aktien börjas handla 17 dagar efter sista anmälningsdag.

# CV med plumpar

För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett ”bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella ”plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.
VD Stefan Norrsell och flera andra av Ramlösa Shippings grundare ligger bakom Kapitalgruppen. Detta är ett företag i finansmarknadens utkanter som säljer dyra sparprodukter. Vi på Affärsvärlden skulle inte anförtro våra pengar åt Kapitalgruppen.

Ramlösas nuvarande portfölj består av andelar i tre fartyg.

Fartyg Leonardo B Chemtrans Mobile MV Persues
Fartygstyp Tankfartyg för LPG Tankfartyg för kemikalie- och oljeprodukter Feederfartyg för containers
Sjösättningsår 2003 2016 2008
Kontraktstyp Bareboat Hafnia Chemicals pool Timecharter
Chartertagare Transgas, ett rederi som använder fartyget fär att transportera kondensat åt Petrobras Hafnia Chemicals pool Akkon Lines, ett mindre turkiskt rederi
Avtalslängd April 2028 Spot 330-360 dagar från 14 augusti 2024
Ramlösas ägarandel 41,2% 7,5% 68,0%
Ramlösas inköpspris MUSD 2,5 1,6 2,8

Då samtliga tre fartyg köptes mellan april och juli i år borde fartygens värde inte ha ändrats så mycket sedan inköpen. Ramlösas portfölj borde därmed vara värd runt 70 Mkr. Bolaget har innan IPO ungefär 12 Mkr i kassan och substansvärdet borde därmed vara runt 82 Mkr. Det är i nivå med värderingen i erbjudandet som är 80 Mkr före nyemissionspengarna.

VD Stefan Norrsell uppger för Afv att det max kommer kosta runt 1,5 Mkr per år att driva Ramlösa Shipping. Förvaltningskostnaden för att driva Ramlösa Shipping blir därmed ungefär 1,5% av kapitalet per år.

Fartygen ägs via särskilda holdingbolag som sätts upp av transaktionsrådgivarna. Köpen finansieras genom att köparna stoppar in motsvarande ungefär halva köpeskillingen i eget kapital och resten tas upp som lån i holdingbolaget. Fartygens löpande kassaflöde går sedan till att på några års sikt amortera av lånet. Hela överskottet i holdingbolagen delas sedan ut till ägarna.

KLEV IN UNDER UPPÅTGÅENDE MARKNAD

Bolag Direktavkastning 2025E Aktiens totalavkastning dec 2022 till feb 2024
Höegh 24,8% 140,5%
Okeanis 19,4% 197,0%
Hafnia 16,2% 60,8%
2020 Bulkers 15,9% 81,0%
Frontline 15,1% 95,5%
BW LPG 14,1% 71,6%
Wallenius Wilhelmsen 13,8% 15,9%
Cool Company 13,6% 4,3%
Stolt Nielsen 10,1% 56,4%
Avance Gas 6,4% 110,8%
Snitt 14,9% 83,4%

Shippingbranschen är extremt volatil. Fraktraterna är till och med mer volatila än cykliska råvaror som olja och koppar. De senaste veckorna har fraktraterna sjunkit med runt 35%. Sedan årsskiftet är fraktraterna dock fortfarande upp med cirka 50%.

Investeringen i tankfartyget London Star gav hela 83% i avkastning enligt Ramlösa Shipping. Det är dock inget som sticker ut om man ser till andra bolag inom branschen. Som referens har vi i tabellen intill sammanställt totalavkastningen för en grupp noterade rederier under perioden som Ramlösa Shipping ägde London Star. De flesta rederierna i sammanställningen har tankfartyg som inriktning. Snittavkastningen för aktierna i sammanställningen är också 83% under samma period som Ramlösa Shipping ägde London Star.

Priserna på fartyg har drivits upp av tre huvudsakliga faktorer de senaste åren. En faktor som är specifik för just tankfartyg är att Ryssland under 2022 började att dammsuga marknaden på tankfartyg till sin skuggflotta. En annan faktor är att oroligheterna i Röda Havet tvingat många transporter att gå runt Afrika vilket gjort att den befintliga flotten hinner genomföra färre resor. Därmed har det totala utbudet på transporter mellan Asien och Europa minskat. Den tredje är att det under 2020 skrotades mycket fartyg då det fanns en stor osäkerhet om hur länge världshandeln skulle gå på sparlåga.

NORMAL DIREKTAVKASTNING FÖR BRANSCHEN

VD Stefan Norrsell uppskattar att Ramlösa Shippings direktavkastning kommer att bli runt 15-16% vilket han lyfter fram som ett av de viktigaste skälen till att investera i aktien. Som framgår av sammanställningen är det inte en nivå som sticker ut som hög jämfört mot vad andra bolag inom branschen delar ut för tillfället.

Anledningen till branschens enormt höga direktavkastning är att marknaden inte bedömer att dessa vinstnivåer är uthålliga. Branschens intjäning varierar kraftigt mellan åren på grund av de volatila fraktraterna. Många rederier gick exempelvis med förlust så sent som 2020 och 2021 vilket var år med låga fraktrater.

Ramlösa Shippings krav på sina investeringar är att de ska ge 20% årlig avkastning till låg risk. Vi betvivlar inte att kassaflödet blir så bra under den ursprungliga avtalsperioden. Men det första av kontrakten löper ut redan om ett år. De andra om fyra år. Hur avkastningen blir därefter beror på hur het marknaden är när avtalen löper ut.

NYCKELPERSONER

Nyckelperson Ägarandel efter IPO Ägande Mkr efter IPO
Stefan Norrsell 1,7% 1,8
Fredrik Stenberg * 1,4% 1,5
Magnus Granander 0,2% 0,2
Thomas Angskog 0,1% 0,1
Theo Erdmann 0,0% 0,0
Carolina Ulff 0,0% 0,0
Lennart Bylock 0,0% 0,0
* Genom IRC Invest

Ramlösas ledning består av två personer. VD Stefan Norrsell har en bakgrund som lärare men har de senaste åren jobbat som rådgivare hos Kapitalgruppen. Den andra personen i ledningen CFO Fredrik Stenberg har en bakgrund som revisor men har de senaste åren jobbat som redovisningskonsult genom egen firma. Ingen person i ledningen har alltså någon erfarenhet av shippingbranschen.

I styrelsen finns dock tidigare erfarenhet från branschen genom Magnus Granander som driver Ume Shipping med tre fartyg samt Carolina Ulff som är skeppsmäklare.

Ramlösa Shipping har även knutit till sig redarnestorn Lennart Bylock som rådgivare.

Ramlösa Shipping har beslutat om ett incitamentsprogram som går ut på att upp till 0,326 miljoner teckningsoptioner emitteras till nyckelpersoner. Teckningskursen för att lösa optionerna är 42,92 kr per aktie. Teckningsoptionerna löper ut 3,5 år efter Ramlösa Shippings första handelsdag. Maximal utspädning för Ramlösa Shippings aktieägare blir 9,3% om alla optioner skulle nyttjas.

VD Stefan Norrsell, CFO Fredrik Bergsten och styrelseledamoten Magnus Granander har lämnat teckningsåtaganden för motsvarande cirka 0,3 Mkr var. I memorandumet framgår inte att några andra nyckelpersoner ska teckna i erbjudandet.

SLUTSATS

Shippingbranschen är starkt volatil och svårighetsgraden är hög. Vi betvivlar starkt att Ramlösa Shipping kommer kunna generera 20% avkastning per år över tid. Och definitivt inte till låg risk.

Ramlösa Shippings kopplingar till Kapitalgruppen som säljer dåliga sparprodukter gör att vi inte heller känner något förtroende för nyckelpersonerna. Håll er borta från denna aktie.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser