Kommentar Autoliv
Autoliv: Skakig färd mot skördetid
Autoliv är världens största tillverkare av krockkuddar och sätesbälten för personbilar. Bolaget har närmre 50 procent av marknaden men också problem att omsätta sin starka ställning till en riktigt höglönsam affär. Orsaken är cykliskt fallande bilproduktion. Nu kommer coronakrisen som lök på laxen. Vågar man äga Autoliv då?
Påverkan 2020? Hög. Det ser ut som kunder som Volvo, Ford med flera stoppar all produktion i Europa och USA i runt en månad. Om stoppet kan hävas därefter är just nu oklart. Vi räknar med att Autoliv går miste om en produktionsmånad i år med små möjligheter att ta igen detta 2020. Positivt är att Kina håller på att repa sig. Autoliv har 18 procent av omsättningen där.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här