H&M: Faller fritt, utan skyddsnät

Klädkedjan flaggar för en historisk förlust under årets andra kvartal. Frågan är om röda siffror kan undvikas ens för helåret 2019/2020. Nätförsäljningen ser inte ut att rädda H&M. Vad betyder det för aktien?
H&M:s VD Helena Helmersson
H&M:s VD Helena Helmersson Foto: Fredrik Sandberg / TT

H&M (120 kr) lämnar idag sin rapport för det första kvartalet i räkenskapsåret 2019/2020. Det avser perioden december till och med februari. Siffrorna bekräftar att bolaget var på väg mot en klar återhämtning när viruskrisen slog till och ledde till att tre av fyra H&M-butiker världen över nu håller stängt.

Bolaget lyckades bra med sina kollektioner, undvek stora reor och kunde mer än fördubbla kvartalsresultatet till 2,4 miljarder under Q1. Klart bättre än förhandstipsen. Särskilt stark var försäljningen inom e-handeln, upp 44 procent i lokala valutor.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco