Kommentar Traton
Traton: För billig att ignorera
Traton | |
Börskurs: 138 kr | Antal aktier: 500,0 m |
Börsvärde: 69 mdr kr | Nettokassa: 13 mdr kr |
VD: Andreas Renschler | Ordförande: Hans Dieter Pötsch |
Börsplus huvudscenario (Euro) | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 22 500 | 24 750 | 25 493 |
– Tillväxt | -13% | 10% | 3% |
Rörelseresultat | 720 | 1 238 | 1 784 |
– Rörelsemarginal | 3,2% | 5,0% | 7,0% |
Resultat efter skatt | 547 | 941 | 1 356 |
Vinst per aktie | 1,09 | 1,88 | 2,71 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Operativt kapital/omsättning | 28% | 28% | 28% |
Nettoskuld/EBIT | -4,2 | -2,7 | -2,5 |
P/E | 11,6 | 6,7 | 4,7 |
EV/EBIT | 4,6 | 2,4 | 1,0 |
EV/Sales | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Tanken bakom köprådet på Traton (138 kr) är att det man egentligen får som ägare är världens kanske bästa lastbilsföretag Scania till saftig rabatt. I dagsläget köper man Traton för 0,25 gånger 2019 års omsättning räknat enbart på börsvärde (P/S-tal). Lägger man till nettokassan är det ännu billigare, men det råder delade meningar kring hur man ska se på den. Scania står för halva omsättningen med två tredjedelar av rörelsevinsten.
Påverkan 2020? Hög. Redan innan coronakrisen väntades en stor nedgång i försäljningen av tunga lastbilar i Europa. Mellan 10-20 procent. Detta är Tratons huvudmarknad. Nu i mars stänger Scania sina fabriker i två veckor och MAN drar också ned. Minst 30 procents nedgång i år? I Sydamerika, ca en femtedel av volymer, fortgår produktion. Service, reservdelar och leasingintäkter tickar också på. Det lär inte hindra ett stort vinstfall 2020.
Vi räknar här med drygt 10 procent i minskad omsättning vilket ledet till kraftigt vinstfall. Men inte förlust, gissar vi. Scania tjänade pengar även 2009. Osäkerheten är dock enorm.
Påverkan längre sikt? Svåröverskådligt. Traton är inne i ett stort arbete med att lyfta sin lönsamhet. Dels förnyas produkterna där Scania just lanserat en ny generation och MAN är under växling. Dels jobbar ledningen med att skapa skalfördelar ur en större volym i sitt nätverk – vilket fördjupas genom att USA-tillverkaren Navistar förvärvas i år. Vi behåller idén att gruppen kan klara 7 procent i marginal ett normalt år, vilket 2022 får representera.
Stark balansräkning? Ja. I alla fall just nu. Industrirörelsen har en nettokassa på 1,2 miljarder euro (26 kr/aktie). Då ingår dessutom leasingskuld på 1 miljard euro vilket i vissa kretsar inte ses som riktig skuld. Detta ger styrka. Samtidigt har Traton stora investeringsbehov i ny teknik som eldrift framför sig och det fria kassaflödet är klart lägre än vinsterna. Bolaget har en finansdel som kan drabbas av kreditförluster om kunder går omkull. Detta är endast avseende Scaniafordon. MAN:s kundfinansiering ligger kvar i VW. Detta ser vi som ett plus.
Insideraktivitet? Ingen vad vi kan notera.
Fortfarande köpvärd? Man måste orka lyfta blicken från ett 2020 som blir blodigt men vi tror ett köp nu kan visa sig bra på sikt. Traton släpper sitt bokslut för 2019 redan på måndag den 23 mars vilket kan ge mer klarhet. Vågar man lämna utdelning? Det vore en mycket tydlig signal från huvudägaren VW (88,5% av aktierna) om att man värnar minoriteten. Köprådet upprepas och aktien får vara kvar i vår portfölj.
Traton tio största ägare | Kapital | Verifierat |
Volkswagen AG | 88,50% | 2019-06-27 |
AMF Försäkring & Fonder | 1,10% | 2019-12-31 |
DWS Investments | 0,46% | 2019-12-31 |
Swedbank Robur Fonder | 0,40% | 2019-12-31 |
Nordea Fonder | 0,26% | 2019-12-31 |
Vanguard | 0,23% | 2019-12-31 |
Union Investment | 0,15% | 2019-12-31 |
Tredje AP-fonden | 0,14% | 2019-12-31 |
Lannebo Fonder | 0,13% | 2019-12-31 |
LBBW Asset Management Investment GmbH | 0,09% | 2019-12-31 |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser