Volvo Cars: Vem kör egentligen?

Börsnoteringen står och faller med premissen att marknaden ska se Volvo Cars som ett "svenskt bolag". Och att aktien ska slippa stor rabatt för den kladdiga strukturen där Volvo Cars har djupa affärsmässiga kopplingar med huvudägarens konkurrerande bilbolag. Garanten för att allt sköts rätt är VD Håkan Samuelsson, 70 år. Men är det en bra garanti? Att Samuelsson har ett större ägande i Polestar än i Volvo Cars vittnar om en bristande hygien.
Li Shufu, Håkan Samuelsson och Xi Jinping.
Li Shufu, Håkan Samuelsson och Xi Jinping. Foto: Pontus Lundahl / TT, Fredrik Sandberg/TT och Li Xueren/Xinhua via AP/TT

Om Håkan Samuelsson hade slutat som VD i år så skulle det nog inte gå att notera Volvo Cars som ett “svenskt bolag”. En ny VD skulle inte ha samma tyngd hos svenska institutioner, särskilt inte om det vore en utlänning eller en “nybörjare”. Nu är Samuelsson kvar ett år till och man ska nu lita på att han bestämmer och säkerställer att Volvo Cars är ett fristående och starkt bolag.

“Men vem kör egentligen?”, frågar Kalle Anka och Musse Pigg när deras husvagnsfärd börjar bli skumpig och farlig.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här