Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Tack för att XXL finns

2019-01-30 18:00

Du sålde aktier som du inte ägde och nu måste vi köpa tillbaka dem till ett högre pris? Nu sitter du fast! Det är faktiskt vårt jobb att få dig att misslyckas… Nej, jag kan inte hjälpa dig. Livet är hårt ibland.”

XXL:s tidigare vd Fredrik Steenbuchs låtsassamtal med en påhittad blankare när han presenterade tredje kvartalsrapporten för 2017 krävde skämskudde. Själv säger han i dag att det ”kanske inte föll helt väl ut för alla”. Aktien har tappat mer än två tredjedelar av värdet.

Kursraset har skett samtidigt som omsättning och marginal fortfarande ser rätt hyfsade ut. I reportaget på sidan 14 förklarar Helene Rothstein hur marknaden tappat tilltron till den norska sport- och friluftskedjans affärsmodell, som till stor del bygger på fortsatt tillväxt.

I bakgrunden finns också konkurrensen från nätet och det specifika hotet att amerikanska Amazon ska etablera sitt detaljhandelskoncept i Norden. XXL konkurrerar med låga priser och kända varumärken, och är på så vis synnerligen exponerat för en prispressande global dominant som säljer allt som går att packa i kartong och lite till.

Jag vet inte om bröderna Tidemandsen kände till Amazons grundare Jeff Bezos berömda devis ”din marginal är min möjlighet” när XXL drog i gång år 2001. Men det har XXL levt efter, medvetet eller omedvetet. Den proppmätta sport- och friluftsprylsbranschen förtjänade XXL och som konsument är jag glad för att kedjan finns.

Om bolaget sedan är morgondagens vinnare är jag inte alls lika säker på.

Vargen kommer

Att Amazon ska etablera en köpportal i Sverige har alla varit överens om länge. Men varför öppnar då aldrig Amazon.se? Om den svenska Amazonskräcken och den amerikanska jättens affärsmodell pratar Linus Malmberg och jag i veckans avsnitt av podden Ketchupeffekten. Finns där poddar finns.

Erik Wahlin

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet