Kreativ förstörelse med turbo

Kreativ förstörelse med turbo - 12_Ulf_Jakobsson_binary_6890525.png

I början av 1940-talet utvecklade den österrikisk-amerikanske ekonomen Joseph Schumpeter begreppet kreativ förstörelse. När en ny teknik inte bygger på utveckling och effektivisering av befintlig av teknik, utan i stället innebär att en radikalt ny process skapas, då är förutsättningarna där för kreativ förstörelse. De gamla processerna och de företag som driver dessa sopas bort av den nya tekniken. Ett spektakulärt svenskt exempel på detta är sammanbrottet för Facit, som var en världsledande tillverkare av avancerade mekaniska räknemaskiner. Det behövdes ingen Iphone för att göra dessa muskedunder obsoleta. Slutet kom 1972. Då hade vi haft några decennier av relativt lugn teknisk utveckling bakom oss. Facit var ett tidigt förebud för den kreativa förstörelse som den digitala tekniken skulle skapa.

Nu har vi en situation där samspelet mellan ny teknik och nya finansieringsmönster och nollräntan snarast sätter en turbomotor på den kreativa förstörelseprocessen. Ett viktigt element i denna process är de miljard-, eller multimiljardvärden, som skapas när ett företag med en ny digital plattform når en monopolställning. Det ligger i de nätverksbaserade marknadernas natur att vi på varje marknad får en monopolist. Facebook, Google och Amazon är tydliga exempel på detta. Man har liknat de företag som konkurrerar på sådana marknader vid ett antal skorpioner instängda i en butelj. Det blir endast en kvar.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco